Federatienieuws
Federatienieuws

Knelpunten in de zorg? Laat studenten meedenken! - Voorzitter KNMG Studentenplatform

1 reactie

Een paar weken terug was ik samen met leden van het KNMG Studentenplatform bij een bijeenkomst van het Platform Medisch Leiderschap. In subgroepjes bespraken we een aantal vragen over het geneeskundecurriculum, zoals: hoe geeft het curriculum op dit moment invulling aan de competentie ‘arts als organisator’? Elk subgroepje kwam tot dezelfde conclusie: in onze volle curricula is er weinig of geen onderwijs over de organisatie van de gezondheidszorg. En dat is een groot gemis. Bovendien denk ik dat het slim is om juist ook de denkkracht van studenten in te zetten bij het zoeken naar oplossingen voor complexe vraagstukken in de zorg.

Is het noodzakelijk dat iedere arts weet hoe een ziekenhuisbestuur georganiseerd is? En moet iedere geneeskundestudent leren welke organisaties belangrijke spelers zijn in de Nederlandse gezondheidszorg? Ik vind persoonlijk van wel, en dat was de gedeelde mening tijdens de studentenbijeenkomst van het Platform Medisch Leiderschap. De zorg is meer dan het contact met de patiënt. De organisatie van de gezondheidszorg, en de vele veranderingen die daarin momenteel worden doorgevoerd, bepalen het werkveld van de (toekomstige) arts. Juist daarom klinkt steeds vaker het geluid dat meer artsen de rol van (parttime) bestuurder in de zorg zouden moeten oppakken. Er moet worden geïnvesteerd in gedegen kennis over deze zaken bij de artsen van morgen en hun
interesse ervoor moet worden aangewakkerd.

Onderwijs over de organisatie van de gezondheidszorg is een must voor iedere geneeskundestudent, vindt het KNMG Studentenplatform. Het zou goed zijn als geneeskundestudenten die geïnteresseerd zijn in bestuurskundige zaken en die willen meedenken over oplossingen in de gezondheidszorg, daarnaast extra mogelijkheden tot verdieping van de faculteit krijgen. Denk aan keuzevakken, een minor en cursussen voor studenten die een studentenbestuur gaan doen. Faculteiten dagen talentvolle studenten vaak uit om deel te nemen aan een honoursprogramma dat vrijwel altijd gericht is op kennismaking met het doen van medisch onderzoek. Maar je zou ook kunnen denken aan een honoursprogramma voor studenten met speciale interesse in besturen en de organisatie van de gezondheidszorg.

Er zijn verschillende redenen waarom geneeskundestudenten nu al een bijdrage kunnen leveren aan het meedenken over oplossingen voor vraagstukken in de zorg. We hebben onze idealen nog scherp in het vizier: we willen allemaal die vaardige én vriendelijke dokter worden. En de huidige geneeskundestudent heeft al enige kennis van de geneeskunde. Maar we kennen het systeem nog niet door en door, en zijn daardoor niet vastgeroest in denkpatronen – juist dát is onze kracht. Een kracht die we zouden kunnen inzetten om tot praktische oplossingen te komen voor de problemen waar bestuurders en organisaties mee te maken krijgen. Er zouden denktanks op de faculteiten georganiseerd kunnen worden waarbij studenten nadenken over vraagstukken of problemen uit het ziekenhuis. Degene die het vraagstuk aanlevert, verzorgt een stukje onderwijs. Zo wordt jong talent gestimuleerd én benut.

Sanne Wubbels, Voorzitter KNMG Studentenplatform

<b>Download het federatienieuws als PDF</b>
Federatienieuws KNMG
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.