Federatienieuws
3 minuten leestijd
Federatienieuws

Praktijkdilemma: ‘Moet ik meewerken aan IGZ-verzoek over klacht van patiënt?’

Plaats een reactie

Veelgestelde vragen aan de KNMG Artseninfolijn


‘Ik ben huisarts en heb van de IGZ vernomen dat patiënten klachten hebben over mijn praktijkvoering. Nu vraagt de IGZ mij om een schriftelijke reactie op een aantal vragen. Ben ik verplicht om daaraan mee te werken? In hoeverre geldt hier het medisch beroepsgeheim?’


Antwoord KNMG

Artsen zijn verplicht om mee te werken aan informatieverzoeken van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). De wetgever heeft de IGZ allerlei bevoegdheden toegekend om haar taken als toezichthouder op de kwaliteit van de zorg goed te kunnen uitvoeren. Tot die bevoegdheden behoren onder andere het vorderen van inlichtingen en het betreden van de praktijk zonder uw toestemming. Tegelijkertijd heeft de wetgever de IGZ een aantal beperkingen opgelegd die zij in acht moet nemen bij het uitoefenen van die bevoegdheden. Zo moeten medewerkers van de IGZ zich altijd kunnen legitimeren en mag de IGZ alleen gebruik maken van haar bevoegdheden voor zover dat nodig is.

Als de IGZ daar om vraagt, moet u dus informatie verschaffen over uw praktijkvoering of specifieke situaties. Met die verzoeken wil de IGZ doorgaans bezien of u zich aan de normen voor de praktijkvoering houdt. Ook in dergelijke situaties bent u echter nog steeds gebonden aan uw beroepsgeheim. Gegevens die onder het beroepsgeheim vallen mag u niet verstrekken aan de IGZ, behalve als de betrokken patiënt daarvoor toestemming heeft gegeven. Een andere uitzondering doet zich voor als de IGZ u verdenkt van een ernstige situatie en u een maatregel wil opleggen. In dat geval mag u gegevens die onder uw beroepsgeheim vallen gebruiken, voor zover nodig voor uw verdediging.

Toelichting

De IGZ is namens de overheid de belangrijkste toezichthouder op de kwaliteit van de zorg en het beroepsmatig functioneren van artsen. Zonder bevoegdheden kan de IGZ die taken niet uitvoeren. Daarom zijn artsen in bepaalde situaties verplicht om mee te werken aan onderzoek door de IGZ en informatie te verstrekken.

De IGZ neemt overigens geen klachten in behandeling van patiënten tegen zorgaanbieders. Klachtbehandeling is geen taak van de IGZ, maar van klachtencommissies en klachtenfunctionarissen. Maar de IGZ kan uit klachten en andere signalen die zij ontvangt wel de indruk krijgen dat er mogelijk sprake is van structurele tekortkomingen in het leveren van goede zorg. De IGZ mag dan een onderzoek instellen en in het kader daarvan inlichtingen vorderen bij zorgaanbieders, waaronder artsen. De IGZ is niet verplicht om te melden van wie zij klachten over u heeft ontvangen, om te voorkomen dat door openheid daarover schade ontstaat in de vertrouwensrelatie tussen arts en patiënt.

Vragen vanuit Landelijk Meldpunt Zorg

Let op: u kunt sinds deze zomer ook vragen krijgen van het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ). Dit is in juni opgericht door de minister van VWS als plek waar mensen met klachten over de zorg terecht kunnen voor steun en advies. De IGZ ontvangt dagelijks een geanonimiseerd overzicht van het LMZ met de – niet-geanonimiseerde – namen van zorgaanbieders waarover vragen en klachten waren. Zorgaanbieders zelf weten niet dat over hen een klacht is ingediend bij het LMZ. De IGZ vat de klachten in het overzicht op als signalen van mogelijke tekortkomingen in de zorg. Het kan zijn dat de IGZ op basis hiervan navraag doet bij u. De KNMG vindt het spijtig dat het LMZ deze informatie doorstuurt voordat is gebleken dat de klachten feitelijk juist zijn en zonder dat is uitgezocht of de klachten betrekking hebben op de juiste persoon. Hierover is aan de bel getrokken bij het ministerie van VWS, zie ons nieuwsbericht op knmg.nl.

De KNMG wijst u er nadrukkelijk op dat u bij informatieverzoeken van de IGZ alert moet blijven op uw beroepsgeheim. Dat geldt temeer als u telefonisch wordt benaderd. U moet er dan van verzekerd zijn dat u met de IGZ spreekt. U doet er goed om aan de beller te vragen om zich schriftelijk tot u te wenden óf aan te bieden om terug te bellen. Anders dan bij de IGZ bent u niet verplicht mee te werken aan onderzoek van het LMZ.

Inzage in medisch dossier

Tot slot: de IGZ heeft in enkele bijzondere situaties de bevoegdheid om inzage te verlangen in patiëntendossiers. Als de IGZ daartoe overgaat, dan mag ze geen kopie van dossiergegevens maken. Als arts getuigt het van zorgvuldigheid als u uw patiënten erover informeert dat de IGZ hun dossier heeft ingezien.


Vraag? KNMG Artseninfolijn

De KNMG Artseninfolijn adviseert KNMG-leden gratis over gezondheidsrechtelijke- en medisch-ethische vragen. Kijk op knmg.nl/faq voor veelgestelde vragen, bel 030 282 3322 of mail:
artseninfolijn@fed.knmg.nl


Download het federatienieuws als pdf

Federatienieuws KNMG beroepsgeheim artseninfolijn
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.