U bent nu hier:

Communicatieprijs

Tot 1 november kunt u initiatieven nomineren die de communicatie tussen arts en patiënt aantoonbaar hebben verbeterd. Lees meer

BLOG

    Doen! - Bart Brandenburg

    Doen! - Bart Brandenburg Sinds een paar jaar koop ik af en toe een daklozenkrant op het station van Tilburg. Het blad heet officieel de Zelfkrant, maar wordt door de verkoper luidkeels als daklozenkrant aangeprezen. Een heldere waardepropositie. Lees meer


Overzicht bloggers »

COLUMN

    Op reis - Paul Brand

    Een van de interessante bijkomstigheden van zakelijk op reis gaan is dat het je perspectief op je eigen omstandigheden weer even bijstelt. De afgelopen weken ben ik eerst in Brazilië geweest, waar ik uitgenodigd was om op een congres een voordracht te houden en collega-kinderartsen in Porto Alegre te bezoeken, en daarna doorgereisd naar New York voor een vakantie met mijn gezin. Lees meer


Overzicht columnisten »

‘Bedrijfsartsen kijken te weinig naar gedrag’

Publicatie Nr. 49 - 09 december 2011
Jaargang 2011
Rubriek Reacties
Auteur Roel Melchers
Pagina's 3057-3058

Dolf Algra onderscheidt drie soorten bedrijfsartsen: de clinici (200), organisatiegerichte bedrijfsartsen (150) en verzuim-bedrijfsartsen. Het grootste deel van de ruim 2000 bedrijfsartsen is dus momenteel een verzuim-bedrijfsarts (MC 42/2011: 2570).

Zij werken met verzuim en wel op een repressieve manier. Bij verzuim moet de bedrijfsarts de legitimiteit ervan bepalen: is er inderdaad een ziekte die de werknemer verhindert zijn werk te doen?

Deze bedrijfsarts lijkt in veel opzichten op de verzekeringsarts. De verzekeringsarts beoordeelt in het kader van de sociale vezekeringswetgeving en de bedrijfsarts in het kader van het arbeidsrecht.

Algra stelt dat zo’n verzuim-bedrijfsarts zich bezighoudt met beoordelen, begeleiden en behandelen. Maar... dat kan nooit allemaal door een bedrijfsarts worden gedaan, want het noodzakelijke vertrouwen voor begeleiding en behandeling wordt tenietgedaan door de vermeende strengheid van de repressieve beoordeling.

Een voorbeeld. Stel ik acht het verzuim inderdaad door een ziekte verklaard. En vanuit mijn deskundigheid vind ik dat de werknemer zich onder behandeling van een psycholoog moet stellen. Als de werknemer dat niet doet, heb ik een probleem. Vanuit mijn oordelende primaat moet ik stellen dat de werknemer niet meewerkt aan zijn herstel.

En dat heeft consequenties. Bijvoorbeeld voor de loondoorbetaling. Maar ik mag de werknemer niet met dit oordeel verrassen. Bij de verwijzing moet ik dus stellen: ‘Ik wil dat u zich onder behandeling stelt van een psycholoog. Als u dat binnen twee weken niet gedaan hebt, zal ik dit duiden als niet meewerken aan uw herstel. Daar kan de werkgever een sanctie op stellen’. Het zal duidelijk zijn: de combinatie van beoordelen en begeleiden is onmogelijk.

Roel Melchers, bedrijfsarts in Houten

Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier?

Columns | Reacties | Opinieartikelen | Praktijkperikelen | De Kwestie

Evenement

Verleen ik wel gepaste zorg?
Beter dokteren door een blik in de Spiegel

Over:
Postitieverbetering door benchmarken
Spiegelinformatie voor huisartsen
Besluiten mét de patiënt
Optimale zorg door dapper dokteren

Donderdag 27 november 15.30 - 20.30 uur
4 Nascholingspunten. Schrijf nu in!

Tweets

Deelnemende sites

Voor deze site(s) bent u ingelogd