U bent nu hier:

Communicatieprijs

Tot 1 november kunt u initiatieven nomineren die de communicatie tussen arts en patiënt aantoonbaar hebben verbeterd. Lees meer

BLOG

    Doen!

    Doen! Sinds een paar jaar koop ik af en toe een daklozenkrant op het station van Tilburg. Het blad heet officieel de Zelfkrant, maar wordt door de verkoper luidkeels als daklozenkrant aangeprezen. Een heldere waardepropositie. Lees meer


Overzicht bloggers »

COLUMN

    Relatietherapeut - Hugo Keuzenkamp

    Dit item is beschikbaar als u bent ingelogd.
    Inloggen
     | Fuseren is niet alleen een kunst, maar ook een mode in de zorg. Mijn ervaring bij een zorgverzekeraar was een les voor de fusiebesprekingen die ik vandaag de dag voer.  


Overzicht columnisten »

Zorgconcentratie en vervolgopleidingen

Publicatie Nr. 11 - 16 september 2012
Jaargang 2012
Rubriek Reacties
Pagina's 670

In het huidige aios opleidingsklimaat zijn er steeds meer discipline-overstijgende onderwijsmomenten. Deze bijeenkomsten zijn alleen zinvol als er voldoende a(n)iossen aan deelnemen. In het Atrium MC werd dit gestimuleerd door de bijeenkomsten op vaste tijdstippen tijdens een lunch te houden. Tevoren kreeg iedere assistent een uitnodiging via e-mail. Toch waren de bijeenkomsten aanvankelijk niet drukbezocht. Lokmiddelen, zoals de bespreking met gratis broodjes kroket, leidde ertoe dat er 60 heerlijke broodjes kroket en een spreker klaarstonden, voor uiteindelijk slechts enkele geïnteresseerde a(n)iossen.

Het probleem was het bereiken van de arts-assistenten. Vrijwel niemand was tijdig op de hoogte van deze bijeenkomsten. Daarom hebben we de arts-assistentenvereniging benaderd. Het idee was: laat de aiossen hun onderwijs(momenten) zelf regelen en laat hen zelf de collega’s hierbij betrekken. Zij hebben namelijk nauwe banden met de arts-assistenten in hun ziekenhuis en zij voelen zich verantwoordelijk. Zij kunnen hen bereiken met e-mails en uitnodigingen, maar vooral met de nieuwe social media, zoals Facebook. Dit bleek te werken.

De opkomst was nu zo hoog dar er niet genoeg broodjes kroket waren. Blijkbaar moet je de arts-assistenten zelf erbijbetrekken en ze niet alleen standaard saaie mails sturen. Laat ze zelf mensen aanspreken, laat ze vanuit hun eigen naam mails versturen en ook, laat ze de nieuwe media gebruiken.

Bjorn Telgenkamp, aios, Maastricht

Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier?

Columns | Reacties | Opinieartikelen | Praktijkperikelen | De Kwestie

Evenement

Verleen ik wel gepaste zorg?
Beter dokteren door een blik in de Spiegel

Over:
Postitieverbetering door benchmarken
Spiegelinformatie voor huisartsen
Besluiten mét de patiënt
Optimale zorg door dapper dokteren

Donderdag 27 november 15.30 - 20.30 uur
4 Nascholingspunten. Schrijf nu in!

Tweets

Deelnemende sites

Voor deze site(s) bent u ingelogd