U bent nu hier:

Communicatieprijs

Tot 1 november kunt u initiatieven nomineren die de communicatie tussen arts en patiënt aantoonbaar hebben verbeterd. Lees meer

BLOG

    Een klacht is een kans - Désirée Hairwassers

    Een klacht is een kans - Désirée Hairwassers Tevreden patiënten verheerlijken hun arts of verpleegkundige soms op een manier die de bakker nooit zal ervaren met klanten die heel blij zijn met zijn verrukkelijke taart. Maar ontevreden patiënten of hun familieleden kunnen ook héél boos zijn. Lees meer


Overzicht bloggers »

COLUMN

    Ebola - Luc Bonneux

    De reden dat er geen paniek is, is eenvoudig: enkel zwarte Piet heeft last van ebola, niet blanke Klaas. Ebola-epidemieën komen enkel voor in Afrika, in landen die geen nagel hebben om aan hun zwarte je-weet-wel te krabben. Lees meer


Overzicht columnisten »

Zorgconcentratie en vervolgopleidingen

Publicatie Nr. 11 - 16 september 2012
Jaargang 2012
Rubriek Reacties
Pagina's 670

In het huidige aios opleidingsklimaat zijn er steeds meer discipline-overstijgende onderwijsmomenten. Deze bijeenkomsten zijn alleen zinvol als er voldoende a(n)iossen aan deelnemen. In het Atrium MC werd dit gestimuleerd door de bijeenkomsten op vaste tijdstippen tijdens een lunch te houden. Tevoren kreeg iedere assistent een uitnodiging via e-mail. Toch waren de bijeenkomsten aanvankelijk niet drukbezocht. Lokmiddelen, zoals de bespreking met gratis broodjes kroket, leidde ertoe dat er 60 heerlijke broodjes kroket en een spreker klaarstonden, voor uiteindelijk slechts enkele geïnteresseerde a(n)iossen.

Het probleem was het bereiken van de arts-assistenten. Vrijwel niemand was tijdig op de hoogte van deze bijeenkomsten. Daarom hebben we de arts-assistentenvereniging benaderd. Het idee was: laat de aiossen hun onderwijs(momenten) zelf regelen en laat hen zelf de collega’s hierbij betrekken. Zij hebben namelijk nauwe banden met de arts-assistenten in hun ziekenhuis en zij voelen zich verantwoordelijk. Zij kunnen hen bereiken met e-mails en uitnodigingen, maar vooral met de nieuwe social media, zoals Facebook. Dit bleek te werken.

De opkomst was nu zo hoog dar er niet genoeg broodjes kroket waren. Blijkbaar moet je de arts-assistenten zelf erbijbetrekken en ze niet alleen standaard saaie mails sturen. Laat ze zelf mensen aanspreken, laat ze vanuit hun eigen naam mails versturen en ook, laat ze de nieuwe media gebruiken.

Bjorn Telgenkamp, aios, Maastricht

Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier?

Columns | Reacties | Opinieartikelen | Praktijkperikelen | De Kwestie

De Kwestie

E-mailen zonder beveiligde verbinding
Een huisarts wordt dringend door een medewerker van een ggz-instelling verzocht de brief over haar patiënt per mail toe te sturen. Als dit niet via een veilige verbinding kan, faxt zij het echter liever. Is zij nu gek, vraagt ze zich af, of hij?

Lees meer en reageer

Tweets

Deelnemende sites

Voor deze site(s) bent u ingelogd