U bent nu hier:

Communicatieprijs

Tot 1 november kunt u initiatieven nomineren die de communicatie tussen arts en patiënt aantoonbaar hebben verbeterd. Lees meer

BLOG

    Een klacht is een kans - Désirée Hairwassers

    Een klacht is een kans - Désirée Hairwassers Tevreden patiënten verheerlijken hun arts of verpleegkundige soms op een manier die de bakker nooit zal ervaren met klanten die heel blij zijn met zijn verrukkelijke taart. Maar ontevreden patiënten of hun familieleden kunnen ook héél boos zijn. Lees meer


Overzicht bloggers »

COLUMN

    Ebola - Luc Bonneux

    De reden dat er geen paniek is, is eenvoudig: enkel zwarte Piet heeft last van ebola, niet blanke Klaas. Ebola-epidemieën komen enkel voor in Afrika, in landen die geen nagel hebben om aan hun zwarte je-weet-wel te krabben. Lees meer


Overzicht columnisten »

Ook ‘gewone’ kankerzorg is complex (2)

Publicatie Nr. 16 - 20 april 2012
Jaargang 2012
Rubriek Reacties
Pagina's 995

Het is zeer de vraag hoeveel beter de zorg in grote kankercentra wordt ten opzichte van het versterken van de zorg in bestaande ziekenhuizen (MC 11/2012: 641). Naast de op curatie gerichte zorg, is er een nog veel groter deel dat op palliatie gericht is. Beide kunnen niet zonder elkaar en daarbij is de menselijke maat onontbeerlijk, met goede zorg dichtbij de patiënt.

Wij kregen enkele weken geleden een patiënt verwezen uit het Center of Excellence vanwege pleuravocht, met het verzoek om dit te draineren. Patiënt was op de afdeling Chirurgie behandeld en gecontroleerd vanwege een melanoom. Toen bleek dat de tumor bij deze patiënt was gemetastaseerd, werd hij zonder overleg met de afdeling Oncologie verwezen naar onze longarts. Hem was gezegd dat hij voor eventuele chemotherapie maar met de oncoloog in Sneek moest overleggen; einde AvL!

Al jaren zijn we in Friesland bezig om state of the art oncologie te bedrijven op locatie; dat daarin concentratie plaatsvindt van bepaalde ingrepen is terecht. Het oprichten van ‘virtuele kankercentra’ (lees: samenwerking tussen oncologen uit verschillende ziekenhuizen) zie ik niet als een probleem; daarin wordt gestreefd naar optimale kwaliteit met korte lijnen in het ziekenhuis en naar de huisarts. Met de huidige mogelijkheden op ICT-gebied ben ik ervan overtuigd dat die optimale zorg en research ook in het eigen ziekenhuis gegeven kan worden; waarbij het team wel optimaal ondersteund moet worden door een instelling als het IKNL om de flinke toename aan kanker in de komende jaren het hoofd te kunnen bieden.

dr. Gerrit Jan Veldhuis, internist-hematoloog, Sneek

Dossier Kanker

Nascholing: Pijn bij kanker, Herstel na kanker, Oncologische revalidatie, Ondervoeding bij kanker

Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier?

Columns | Reacties | Opinieartikelen | Praktijkperikelen | De Kwestie

De Kwestie

E-mailen zonder beveiligde verbinding
Een huisarts wordt dringend door een medewerker van een ggz-instelling verzocht de brief over haar patiënt per mail toe te sturen. Als dit niet via een veilige verbinding kan, faxt zij het echter liever. Is zij nu gek, vraagt ze zich af, of hij?

Lees meer en reageer

Tweets

Deelnemende sites

Voor deze site(s) bent u ingelogd