Reacties
Noks Nauta
1 minuut leestijd

De patiënt moet professioneler worden (2)

Plaats een reactie

Het artikel ‘De patiënt moet professioneler worden’ over begrip tussen behandelaar en patiënt om goede diagnostiek mogelijk te maken, heb ik met verbazing gelezen (MC 12/2012: 714). Het schetst een omgekeerde wereld. Waarom zou de patiënt professioneler moeten worden? De arts behoort naar de patiënt te luisteren, die te ondersteunen, vertrouwen op te roepen en uitleg te geven. Hij moet een goed consult voeren, de juiste vragen stellen en doorvragen, de patiënt goed uitleggen wat er is gevonden en wat dat voor implicaties heeft. En er moet ruimte zijn voor onzekerheden en vragen.

Ook vind ik het de omgekeerde wereld dat de patiënt rekening moet houden met de organisatie van de zorg. De zorg moet rond de patiënt georganiseerd zijn, de professionals moeten zich in de patiënt inleven. Zelf ben ik sinds een aantal jaren ook patiënt. Volgens het rijtje tips ben ik een professionele patiënt. Mijn ervaringen laten zien, dat de zorgverleners zelden klaar zijn voor professionele patiënten. Bijna altijd voelen ze zich bedreigd bij inhoudelijke vragen, zelfs als ik meld dat ik collega ben. Er moet dus eerst professionalsering bij de zorgverleners plaatsvinden.

Patiënten mogen absoluut beter geïnformeerd zijn, maar de verantwoordelijkheid voor de communicatie in de arts-patiëntrelatie ligt toch primair bij de zorgverlenende partij. Die heeft ervoor gestudeerd en wordt ervoor betaald.

Noks Nauta, bedrijfsarts en psycholoog, Delft

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.