Reacties
Wil Duits
1 minuut leestijd

Concentratie geen garantie voor kwaliteit

Plaats een reactie

Op de site van Medisch Contact (13 december) wordt het verband tussen concentratie en kwaliteit van zorg betwist. Kwaliteit van zorg staat of valt bij de kennis en kunde van de arts en het team om hem heen. Voor de kennis en kunde van de arts zijn opleiding en regelmatige bijscholing essentieel. Dat geldt ook deels voor het team om de arts heen; ook dat moet goed zijn opgeleid en bijscholingen volgen. Vervolgens moet er een organisatie zijn, die zorgt dat deze professionals op een verantwoorde manier kunnen werken. De organisatie is in feite de achilleshiel. Kenmerkend voor slecht werkende organisaties is een top-down aansturing door mensen zonder inhoudelijke kennis van het primaire proces. Gaan we dit risico nu nog verder vergroten door schaalvergroting? Nog meer dure raden van bestuur en toezicht? Nog meer geld onttrekken aan het primaire proces? Laten we eens een onderzoek doen naar de positieve effecten van schaalvergroting en meer invloed van de verzekeraars op kwaliteit van zorg en kostenontwikkelingen. De resultaten zullen onthutsend zijn.

 

Wil Duits, bedrijfsarts, Houten

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.