Reacties
Reinout van Bentveld
1 minuut leestijd
huisartsenzorg

Eén spoedzorgloket buiten kantoortijd

Plaats een reactie

Wie betaalt bepaalt. Dit blijkt uit het rapport ‘De Basis Spoedzorg: hoe kan het anders’ door KPMG Plexus in opdracht van de Vereniging Praktijkhoudende Huisartsen (MC 50/2012: 2848). Het rapport geeft een analyse van de organisatie van de spoedzorg in Nederland en legt een aantal pijnpunten in kosten en efficiency bloot.

Dat er iets moet gebeuren, is duidelijk. Op tal van plaatsen in den lande wordt momenteel het wiel uitgevonden op het gebied van samenwerking en integratie. Op de conclusies is echter het een en ander af te dingen. Volgens het rapport komen er 47 spoedeisende medische diensten (SEMD’s) in Nederland.

Hier wordt de spoedeisende basiszorg geregeld. Zolang je maar binnen 45 minuten met normaal vervoer op een SEMD kunt zijn, is het goed en is de zorg geregeld. De huisarts-praktijkhouder-contractant is niet meer verantwoordelijk voor de diensten en dus bestaat het gevaar dat men de dagzorg naar de avond doorschuift. De personele invulling is onduidelijk. Het 7x24 uur-concept en de poortwachtersfunctie (de SEMD is ook overdag geopend) waar LHV en NHG voor staan, worden dus losgelaten. Door het loslaten van de contractuele dienstverplichting ontstaat ook het gevaar dat er een onwenselijke kloof komt tussen integrale huisartsenzorg en spoedzorg.

Reinout van Bentveld, huisarts, praktijkhouder, voorzitter van een niet aan een SEH gebonden regionale HAP , Kwintsheul

spoedzorg
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.