De Medisch Contact Communicatieprijs

Waarom een prijs?

Het besef van het belang van goede patiëntenvoorlichting en -communicatie in de gezondheidszorg groeit. De Medisch Contact Communicatieprijs is ingesteld om dit besef verder te stimuleren. Initiatieven en activiteiten op dit gebied kunnen anderen inspireren om de eigen manier van communiceren kritisch te bekijken. De prijs is bestemd voor de communicatie binnen het gehele veld van de gezondheidszorg in Nederland.

Goed idee voor betere communicatie? Doe mee!

Een team, een organisatie, instelling, samenwerkingsverband of een persoon die heeft bijgedragen aan een aansprekende verbetering van de communicatie binnen de zorgverlenerpatiënt relatie kan in aanmerking komen voor de prijs. De toegepaste methode is praktisch, blijvend toepasbaar en overdraagbaar. Het effect is meetbaar.

Aanmelden

Kent u een inspirerend initiatief waarmee het contact met de patiënt is verbeterd? Meldt u dit initiatief dan aan. U kunt voordrachten doen tot 1 oktober 2018.

lees meer over aanmelden

De nominatie

De aanmeldingen komen binnen bij Medisch Contact. Het bestuur van de SVP beoordeelt de inzendingen en selecteert er maximaal vijftien voor de jury. Indien nodig vraagt het bestuur nadere informatie bij de inzender. De jury kiest vervolgens maximaal vijf initiatieven die genomineerd worden voor de prijs. Medisch Contact besteedt in verschillende edities aandacht aan de genomineerde initiatieven en plaatst ze op de website www.medischcontact.nl. Op de website krijgt het publiek de kans om zelf een stem uit te brengen op het favoriete initiatief. Daarna beslist de jury aan wie de prijs wordt toegekend.

De jury

De jury bestaat uit vertegenwoordigers van organisaties die actief zijn op het gebied van patiëntenvoorlichting en -communicatie. Ook vertegenwoordigers uit de kringen van patiëntenorganisaties hebben zitting in de jury. De hoofdredacteur van Medisch Contact treedt op als voorzitter.

De prijs

De Medisch Contact Communicatieprijs is een tweejaarlijkse prijs die nu voor de zevende keer wordt uitgereikt. De vorige winnaar werd uit ruim tachtig inzendingen gekozen: het project van het Emma Kinderziekenhuis van het AMC ‘Ouders bij de visite’, waar ouders worden gevraagd als partner met de kinderarts, afdelingsarts en verpleegkundige bij de dagelijkse visite. 

De prijs bestaat uit een kunstwerk van keramiek, dat het wezen van de communicatie symboliseert, gemaakt door de Limburgse kunstenaar Lei Hannen. De eerste prijswinnaars krijgen daarnaast een geldbedrag van 2000 euro mee en de tweede en derde prijswinnaars ontvangen respectievelijk 1000 en 500 euro.

Het geldbedrag is een aanmoediging om verder te gaan op de ingeslagen weg. Daarnaast zal op verschillende manieren aandacht besteed worden aan de genomineerden en de prijswinnaar, zodat ook anderen van het initiatief kennis kunnen nemen.

De Medisch Contact Communicatieprijs is een initiatief van de StichtingVoorlichting Patiënten (SVP), voortgekomen uit de Orde van Medisch Specialisten (OMS) en de VvAA.

Deze stichting zet zich, samen met de wetenschappelijke verenigingen, al meer dan twintig jaar in voor het bevorderen van de inhoudelijke voorlichting van specialisten.

Om goede communicatie en voorlichting in de schijnwerpers te houden, heeft de SVP besloten een communicatieprijs in het leven te roepen. Hiervoor is samenwerking gezocht met Compriz, communicatie-professionals in de zorg (inmiddels opgegaan in Logeion Netwerkgroep Zorg) en Medisch Contact.

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.