Broccoli reduceert risico diabetes 2
| Publicatie | 20 augustus 2010 |
|---|
Het eten van groene bladgroenten, broccoli, bloemkool, spruitjes en andere koolsoorten reduceert het risico op diabetes type 2 met 14 procent. Fruit en andere groenten hebben geen invloed, blijkt uit een literatuuranalyse van Melanie Davies c.s. De Britse diabetesexperts publiceren er deze week over in British Medical Journal (BMJ).
Het team van de universiteit van Leicester vond in de wetenschappelijke literatuur 3446 artikelen over het onderwerp. Zes ervan voldeden aan enkele scherpe kwaliteitscriteria. Aan die zes studies deden in totaal 223.512 mensen mee, voor het overgrote deel vrouwen. Vier van de studies zijn in de Verenigde Staten uitgevoerd, een in China en een in Finland.
In de studies is aan de hand van vragenlijsten vastgesteld wat mensen hadden gegeten over een periode van gemiddeld dertien jaar. Hun eetpatroon is gerelateerd aan chronische ziekten waarvan ze later last kregen. De deelnemers waren 30 tot 74 jaar.
De Britse onderzoekers konden geen relatie ontdekken tussen diabetes type 2 en het eten van alleen groente, alleen fruit, of groente en fruit. Enkele specifieke groenten schieten er echter uit: mensen die veel groene bladgroenten (bijvoorbeeld spinazie en sla), broccoli, bloemkool, spruitjes of andere koolsoorten eten, lopen 14 procent minder risico op diabetes type 2, in vergelijking met mensen die gemiddelde hoeveelheden van deze groenten eten. In die groenten zitten antioxidanten als bètacaroteen en vitamine C en veel magnesium, beargumenteren de onderzoekers.
Het is te vroeg om te concluderen dat fruit en groente niet veel doen als het gaat om diabetes type 2, becommentariëren Jim Mann en Dagfinn Aune. Vragenlijsten over eten kennen vaak grote foutenmarges, stellen zij. In talloze studies is aangetoond dat het eten van groente en fruit de kans reduceert op hart- en vaatziekten en mogelijk op kanker. Studies naar diabetes type 2 hebben tot nu toe geen eensluidende resultaten opgeleverd. Het BMJ-artikel, schrijven Mann en Aune, wijst artsen erop dat het geven van eetadviezen misschien net zo goed is als het voorschrijven van een pilletje om het risico op chronische aandoeningen te reduceren.
Broer Scholtens
Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier? Dan dient u eerst in te loggen.
De zaak Van der Linde
Petitie voor steun Van der Linde
01-02-2012 |
Ter ondersteuning van huisarts Hans van der Linde, die is aangeklaagd door het RIVM en Roel Coutinho, is er sinds enkele dagen een online petitie. Daarop kunnen mensen aangeven dat zij… »»
Reacties: 3 reacties
Best gewaardeerde docs
Kwetsbaar begin, vijf jaar later - documentaire
18-01-2012 |
In 2006 volgde filmmaker Rob Hof artsen, patiëntjes en hun ouders op de afdeling Neonatologie van het academisch ziekenhuis Maastricht. »»
Reacties: Plaats een reactie
1 stem




De overbodige griepprik - Zembla
16-11-2010 |
De afgelopen weken haalden ruim 4 miljoen Nederlanders de griepprik om zich te beschermen tegen de wintergriep. »»
Reacties: 2 reacties
11 stemmen




Best gewaardeerde films
Film: Kill me please
03-08-2011 |
In een landhuis ergens in een bos runt dokter Kruger een kliniek voor mensen die hulp zoeken bij zelfdoding. »»
Reacties: Plaats een reactie
3 stemmen



Michael - Markus Schleinzer
25-11-2011 |
Michael werkt bij een verzekeringsmaatschappij, maakt promotie en houdt van skivakanties. Hij kan het best aardig vinden met collega’s en vrienden, maar heel sociaal is-ie niet. »»
Reacties: Plaats een reactie
1 stem















