U bent nu hier:

Meer prostaatkanker door vitamine E

Publicatie 12 oktober 2011
Rubriek MediSein
Auteur Michiel Hordijk
Pagina's 2565

Het slikken van vitamine E geeft een hoger risico op prostaatkanker. Dat schrijven Eric Klein e.a. in JAMA. Klein e.a. analyseerden nadere gegevens uit de SELECT-trial. In deze trial, die in 2001 werd gestart, werd het effect van selenium en vitamine E op de incidentie  van prostaatkanker onderzocht. De verwachting was dat vitamine E en selenium een preventief effect op prostaatkanker zouden hebben.

beeld: Thinkstock beeld: Thinkstock

35.533 mannen werden voor de trial gerandomiseerd in één van vier groepen: alleen vitamine E (400 IU/d), alleen selenium (200μg/d), vitamine E met selenium en alleen placebo. Bij een voorlopige analyse in 2008 werd de trial vervroegd stopgezet omdat de resultaten tot dan toe geen preventieve effecten van selenium en vitamine E lieten zien. Hoewel de resultaten niet statistisch significant waren wees analyse destijds zelfs uit dat er in de groepen met selenium en vitamine E vaker prostaatkanker voorkwam dan in de placebo-groep. Na 2008 werden de proefpersonen nog drie jaar gevolgd en werden er nog 54.464 persoonsjaren aan de data toegevoegd.

Met deze nieuwe informatie bleek het absolute risico om prostaatkanker te krijgen in de placebogroep 9.3 op duizend persoonsjaren te zijn, tegenover 10.9 in de vitamine E groep, een statistisch significant verschil. Het absolute risico per duizend persoonsjaren in de seleniumgroep was 10.1 en in de selenium met vitamine E groep 9.7. Deze verschillen zijn niet statistisch significant maar kunnen er volgens de onderzoekers wel op wijzen dat selenium een beschermende rol kan vervullen tegen het ontstaan van prostaatkanker door vitamine E gebruik.

In 2005 publiceerden onderzoekers in JAMA ook al dat klinische trials geen bewijs konden leveren dat vitamine E een preventieve rol kan spelen bij kanker en cardiovasculaire aandoeningen.

Michiel Hordijk


JAMA. 2011;306(14):1549-1556. Vitamin E and the Risk of Prostate Cancer: The Selenium and Vitamin E Cancer Prevention Trial


Lees ook:

MC over het artikel in JAMA uit 2005:

Vitamine E helpt niet

Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier?

Tijdschriftarchief | Nieuwsbrief

Volg Medisch Contact op Twitter

Best gewaardeerde docs

Meer documentaires »»

Best gewaardeerde films

Meer films »»

Deelnemende sites

Voor deze site(s) bent u ingelogd