Dubbel budget voor marketing
Plaats een reactieFabrikanten van geneesmiddelen geven twee keer zoveel geld uit aan marketing dan aan onderzoek. Dit schrijven twee Canadese wetenschappers, Marc-André Gagnon en Joel Lexchin, in PLoS Medicine van 3 januari 2008.
Elk jaar geeft de farmaceutische industrie in de Verenigde Staten 39 miljard euro uit aan marketing, terwijl 21 miljard naar onderzoek gaat. Per Amerikaanse arts investeert de industrie meer dan vierduizend euro. Marktanalist voor de farma-industrie IMS Health komt tot een veel lagere schatting met 19 miljard euro uitgaven aan marketing. Te laag volgens Gagnon en Lexchin, want IMS mist de kosten voor sprekers, bijeenkomsten en fase-IV-onderzoek bij haar berekening van de kosten voor marketing.
Om deze kosten te schatten, hebben Gagnon en Lexchin cijfers van CAM ernaast gelegd, een bedrijf dat sinds 2003 dokters enquêteert. Samen met de uitgaven aan proefverpakkingen van geneesmiddelen van bijna elf miljard euro, waarvan IMS wel een hogere en betere schatting maakt dan CAM, is de totaalsom 39 miljard euro. Dit is 24,4 procent van de Amerikaanse geneesmiddellenverkoop, tegenover 13,4 procent die naar onderzoek gaat. << HC
- Er zijn nog geen reacties