U bent nu hier:

Foliumzuur zinloos na hartinfarct

Publicatie Nr. 26 - 01 juli 2010
Jaargang 2010
Rubriek MediSein
Auteur Twan van Venrooij
Pagina's 1286-1287

Verlagen van het homocysteïnegehalte met vitamine B12 en foliumzuur leidt bij mensen die een hartinfarct overleefden niet tot minder cardiovasculaire aandoeningen en sterfte. Dat blijkt uit een studie in JAMA. Het onderzoek maakt ook duidelijk dat het gevreesde hogere risico op het ontstaan van kanker door het slikken van foliumzuur waarschijnlijk niet bestaat.

beeld: Shutterstock beeld: Shutterstock

Eerdere studies lieten al zien dat het mogelijk is om het homocysteïnegehalte te verlagen met behulp van foliumzuur en vitamine B12, maar gaven geen uitsluitsel over mogelijke voordelige (cardio)vasculaire effecten, dat wil zeggen: minder hartaanvallen, cardiovasculaire sterfte en beroertes. Om hierover meer zekerheid te krijgen, hebben Jane Armitage van de universiteit van Oxford c.s. een grote, langdurige studie opgezet.

Voor het onderzoek kregen 12.064 mensen die een hartinfarct overleefden dagelijks 2 mg foliumzuur en 1 mg vitamine B12 of een placebo. Tijdens de follow-up van bijna zeven jaar bleek dat de behandeling inderdaad het homocysteïnegehalte omlaag bracht, maar werden in beide groepen evenveel ernstige cardiovasculaire gebeurtenissen en beroertes gezien. Ook was er geen verschil tussen beide groepen in het ontstaan van kanker.

De resultaten van de studie benadrukken volgens Armitage c.s. dat artsen zich bij de preventie van cardiovasculaire aandoeningen moeten richten op bewezen effectieve maatregelen, zoals behandeling met aspirine of antihypertensiva en leefstijlveranderingen zoals stoppen met roken en het voorkómen van gewichtstoename.

Twan van Venrooij

JAMA 2010; 303 (24): 2486-94: Effects of Homocysteine-Lowering With Folic Acid Plus Vitamin B12 vs Placebo on Mortality and Major Morbidity in Myocardial Infarction Survivors: A Randomized Trial

Lees ook:

Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier?

Tijdschriftarchief | Nieuwsbrief

Volg Medisch Contact op Twitter

Best gewaardeerde docs

Meer documentaires »»

Best gewaardeerde films

Meer films »»

Deelnemende sites

Voor deze site(s) bent u ingelogd