U bent nu hier:

Rode wijn geen nepmedicijn

Publicatie Nr. 29/30 - 22 juli 2010
Jaargang 2010
Rubriek Scoop
Pagina's 1459
Harold Hamersma, Wijnreis door mijn lichaam, Nieuw Amsterdam, 191 blz., 17,50 euro. Harold Hamersma, Wijnreis door mijn lichaam, Nieuw Amsterdam, 191 blz., 17,50 euro.

‘Ja, wijn drinken is goed voor je. Maar is dat geen volkswijsheid?’ De hoogste tijd volgens Harold Hamersma, schrijver van De Wijnalmanak, om dat eens grondig te onderzoeken aan de hand van tien jaar medisch-wetenschappelijke onderzoeken. Dat levert een verrassend vermakelijk boekje op waarin bij elk orgaan de positieve effecten van rode wijn worden uitgelicht. Twee tot drie glazen rode wijn per dag helpt tegen gaatjes, biedt bescherming tegen een zere keel door uitroeiing van streptokokken en vermindert zelfs de kans op prostaatkanker.

Het boek Wijnreis door mijn lichaam komt ook voort uit bezorgde nieuwsgierigheid, aangezien het quotum van Hamersma door het wijn proeven op 7000 flessen per jaar staat. Op een begrijpelijke en persoonlijke manier beschrijft hij zijn bevindingen. Hypochondrische gedachten kwellen hem als hij zijn kurkentrekker kwijt is. Met de gedachte dat de ruimschoots aanwezige antioxidanten in rode wijn een beschermende werking op de hippocampus uitoefenen, stelt hij zichzelf echter snel gerust. LS

Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier?

Tijdschriftarchief | Nieuwsbrief

Volg Medisch Contact op Twitter

Best gewaardeerde docs

Meer documentaires »»

Best gewaardeerde films

Meer films »»

Deelnemende sites

Voor deze site(s) bent u ingelogd