Calcium goed tegen colonkanker
Extra calciuminname verkleint het risico op distale colonkanker. Onderzoekers van de Harvard School of Public Health publiceren deze bevindingen vandaag in de Journal of the National Cancer Institute. Zelfs als mensen die een calciumarm dieet volgen, slechts iets meer calcium tot zich nemen, lijkt hen dat al te beschermen tegen kanker van de distale dikke darm. De onderzoekers waarschuwen dat er waarschijnlijk wel een bovengrens bestaat voor dit gunstige effect van calcium. Volgens de onderzoekers vermindert calcium de kans op distale colonkanker doordat het de groei van epitheelcellen terugdringt die tot kanker kunnen leiden. Al in 1996 concludeerden onderzoekster Kana Wu c.s. dat calcium colonkanker leek tegen te gaan. De resultaten waren toen echter niet statistisch significant. De nieuwe studie bestaat uit een uitgebreider onderzoek van de beide cohorten van 1996. Wu en haar medewerkers analyseerden het calciumgebruik van zon 88.000 vrouwen en 47.000 mannen. Van hen hadden 626 vrouwen en 399 mannen colonkanker. De mannen en vrouwen die meer dan 700 tot 800 mg calcium in hun dagelijks dieet opnamen, hadden veertig tot vijftig procent minder kans op distale colonkanker dan deelnemers die dagelijks minder dan 500 mg calcium gebruikten. Het gunstige effect beperkt zich tot de distale colon.
Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier?
| Datum | Titel | |
|---|---|---|
| Helft ziekenhuizen plaatste schadelijke kunstheup | ||
| Beademen tegen hypertensie | ||
| IGZ wil onveilige operateurs uitsluiten | ||
| Minder trombo-embolie door aspirine | ||
| Toch private kankerkliniek in Boxmeer | ||
| GGD Zuid-Holland West in de problemen |


