U bent nu hier:

Vitamine E verkleint kans op Alzheimer

Een dieet rijk aan vitamine E verkleint mogelijk de kans op de ziekte van Alzheimer. Dit meldt Journal of the American Medical Association (JAMA).


Opvallend is dat een dieet met vitamine-E-supplementen geen vermindering oplevert van de kans op de ziekte van Alzheimer. De publicatie is de nieuwste in een onderzoeksreeks naar het effect van vitamine E, dat onder andere zit in maïs, soja, margarine en bak- en braadproducten, en andere antioxidanten op cognitief verval en de ziekte van Alzheimer.


De 815 deelnemers aan het onderzoek van het Rush-Presbyterian-St.Luke’s Medical Center in Chicago waren 65 jaar of ouder. Ze hadden geen dementie aan het begin van de studie. Ze werden gemiddeld vier jaar lang gevolgd. Na ruim anderhalf jaar moesten ze een vragenlijst invullen over het soort en de hoeveelheden voedsel die ze het afgelopen jaar hadden genuttigd.


Aan het eind van de studie was bij 131 deelnemers de diagnose de ziekte van Alzheimer gesteld. De onderzoekers keken naar de relatie tussen de inname van antioxidanten, waaronder vitamine E en C, bèta caroteen en multivitamines en de ontwikkeling van de ziekte van Alzheimer. Het meest significante beschermende effect werd gevonden bij mensen die gemiddeld veel vitamine E binnenkregen (11,4 internationale eenheden per dag). Zij liepen 67 procent minder risico op de ziekte van Alzheimer, vergeleken met degenen die slechts de helft van die hoeveelheid binnenkregen (6,2 internationale eenheden per dag).


In het artikel wordt ook gewag gemaakt van Nederlands onderzoek, dat verband ziet tussen de inname van voedsel rijk aan vitamine C en E en bescherming tegen Alzheimer.

Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier?

«« Meer nieuws

Medisch Contact op Facebook

Lees- kijk- en uittips, cartoons, columns en andere interessante artikelen eenvoudig in je facebookoverzicht.

Vind ik leuk :-)

Volg Medisch Contact op Twitter

Deelnemende sites

Voor deze site(s) bent u ingelogd