U bent nu hier:

Hormoonstudie afgebroken wegens kans op borstkanker

Een grote studie naar de voor- en nadelen van hormoontherapie bij postmenopauzale vrouwen is vroegtijdig afgebroken omdat de therapie de kans op borstkanker vergroot. De studie van het Amerikaanse Women's Health Initiative volgde ruim 16.000 vrouwen van 50 tot 79 jaar, van wie de helft progesteron en oestrogeen slikte en de andere helft een placebo kreeg.
Uit de onderzoeksresultaten die tot nu toe zijn verzameld, blijkt dat hormoontherapie de kans op dikkedarmkanker en de kans op botbreuken door osteoporose met een kwart tot eenderde verkleint. Tegenover deze voordelen staan echter belangrijke nadelen. Zo neemt de kans op een CVA met 41 procent toe en is er een toename van het aantal hartaanvallen met 29 procent.
Het sein om de studie af te breken werd gegeven toen eind mei bleek dat vrouwen die hormonen slikken 26 procent meer kans hebben op borstkanker. Deelnemende vrouwen kregen deze week een informatiepakket thuisgestuurd met het advies te stoppen met de medicijninname. Het onderzoek had nog tot 2005 moeten duren.
De precieze studieresultaten worden gepubliceerd in Journal of the American Medical Association (JAMA) dat op 17 juli verschijnt. Vanwege het grote belang heeft JAMA de studie inmiddels ook integraal op haar website gezet. 9 juli 2002



Link


NHG-Standaard sluit aan bij spraakmakende Amerikaanse hormoonstudie, nieuwsbericht NHG-site

Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier?

«« Meer nieuws

Medisch Contact op Facebook

Lees- kijk- en uittips, cartoons, columns en andere interessante artikelen eenvoudig in je facebookoverzicht.

Vind ik leuk :-)

Volg Medisch Contact op Twitter

Deelnemende sites

Voor deze site(s) bent u ingelogd