Dagelijks alcohol beschermt tegen hartinfarct
Een man die bijna dagelijks alcohol drinkt, heeft 32 tot 37 procent minder kans op een hartaanval dan een niet-drinker. Dit concluderen onderzoekers van Beth Israel Deaconess Medical Center en Harvard School of Public Health in The New England Journal of Medicine van deze week.
Zelfs een kleine hoeveelheid alcohol werkt al beschermend als het regelmatig wordt ingenomen, zegt Kenneth Mukamal, van Harvard Medical School. Regelmatig, verduidelijkt hij, betekent minstens drie of vier keer per week.
Over een periode van twaalf jaar werden de drinkgewoonten bijgehouden van bijna veertigduizend mannen in de leeftijd van 40 tot 75 jaar, werkzaam in de gezondheidszorg. In 1986 vulden ze voor het eerst het onderzoeksformulier in over hun medische geschiedenis en eet- en drinkgewoonten. De follow-upformulieren vulden ze om de vier jaar in tot 1998. De onderzoekers vroegen naar de soort drank, de gemiddelde hoeveelheid, of de drank bij een maaltijd werd genuttigd en hoeveel dagen per week alcohol werd gedronken.
In de onderzoeksperiode deden zich veertienhonderd hartinfarcten voor, al dan niet met dodelijke afloop. Er werd gecorrigeerd voor leeftijd, rookgedrag, dieet, lichaamsbeweging, hartproblemen van ouders, overgewicht, diabetes, hoge bloeddruk en cholesterol en gebruik van aspirine. De soort drank, de hoeveelheid per dag of consumptie bij de maaltijd hadden geen invloed. De enige significante variabele was het aantal keren alcoholconsumptie per week.
Mukamal ziet twee verklaringen voor zijn bevindingen. Alcohol verhoogt het HDL, het goede cholesterol. Bovendien heeft alcohol invloed op de gevoeligheid van het lichaam voor insuline en op het functioneren van de bloedplaatjes en stolfactoren. Alcohol, stelt Mukamal, lijkt het bloedsuikermetabolisme te verbeteren en plaques te voorkomen. Maar de invloed is van korte duur, stelt hij. Daarom geeft een regelmatige inname het beste resultaat.
Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier?
| Datum | Titel | |
|---|---|---|
| ‘Klaag ziekenhuis aan om MoM-kunstheup’ | ||
| Helft ziekenhuizen plaatste schadelijke kunstheup | ||
| Beademen tegen hypertensie | ||
| IGZ wil onveilige operateurs uitsluiten | ||
| Minder trombo-embolie door aspirine | ||
| Toch private kankerkliniek in Boxmeer |


