Medicatie voorkomt migraine tijdens menstruatie
Het tijdschrift Neurology publiceerde gisteren twee artikelen over twee verschillende onderzoeken hiernaar. Ongeveer één op de vijf volwassen vrouwen heeft last van migraine. De onderzoeken die tot nu toe zijn gedaan naar de relatie tussen migraine en menstruatie zijn gedaan met kleine groepen vrouwen, gedurende korte periodes. De data werden vaak gecombineerd met data van vrouwen die hormonen gebruiken. Medewerkers van de City of London Migraine Clinic hebben nu onderzoek met 155 vrouwelijke migrainepatiënten gedaan. Alle vrouwen deden tenminste twee menstruatiecycli mee aan het onderzoek, de helft van hen vier of meer cycli. Zij hielden in een dagboek bij wanneer zij migraineaanvallen kregen. Uit analyse van deze gegevens blijkt dat de vrouwen vijf dagen voor de menstruatie 25 procent meer risico hebben op migraine en twee dagen voor de menstruatie 71 procent meer risico. Verder is het risico op migraine twee keer groter op de eerste dag van de menstruatie en binnen vijf dagen erna. Ernstige aanvallen komen het meeste voor in de periode voorafgaand en kort na de menstruatie. Dan hebben de vrouwen een vijf maal groter risico op aanvallen waarbij zij moeten overgeven. In hetzelfde nummer van Neurology staan de resultaten van onderzoekers van de Thomas Jefferson universiteit in Philadelphia. Zij onderzochten het gebruik van frovatriptan ter voorkoming van migraine die gerelateerd is aan de menstruatie. Dit middel wordt normaalgesproken gebruikt als acute behandeling bij migraineaanvallen. Bij dit dubbelblinde, placebogecontroleerde onderzoek werden 443 patiënten in drie groepen verdeeld. Zij kregen ofwel een placebo, ofwel eenmaal per dag 2,5 mg frovatriptan, of twee keer per dag 2,5 mg frovatriptan. De vrouwen wisselden na verloop van tijd van groep; zij kregen allemaal een placebo en de verschillende doseringen van het medicijn. De behandeling van zes dagen startte twee dagen voor het verwachte begin van de menstruatie. Door het gebruik van frovatriptan nemen de migraineaanvallen af. Bij vrouwen die de placebo kregen was de migraine-incidentie 67 procent, bij vrouwen die één keer per dag frovatriptan innamen 52 procent en bij vrouwen die twee keer per dag frovatriptan kregen 41 procent. Bij beide doseringen was de migraine minder hevig en de duur korter.
Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier?
| Datum | Titel | |
|---|---|---|
| Magnesium helpt niet na SAB | ||
| Rapport: ‘Te weinig chirurgen in Boxmeer’ | ||
| Kamerlid wil debat over MoM-heupen | ||
| ‘Doping heeft ten onrechte slechte naam’ | ||
| ‘Klaag ziekenhuis aan om MoM-kunstheup’ | ||
| Helft ziekenhuizen plaatste schadelijke kunstheup |


