Op lange termijn geen schade door prenatale echo's
De onderzoekers volgden acht jaar lang een groep van aanvankelijk drieduizend eenlingkinderen zonder aangeboren afwijkingen. De groep werd willekeurig in tweeën gedeeld. De helft van deze groep onderging prenataal één echo, de andere helft onderging er meer. In 1993 publiceerden de onderzoekers het eerste deel van dit onderzoek. De resultaten wezen erop dat veelvuldig ultrasoon onderzoek leidde tot een onverklaarde en significante toename van kinderen met een groeiachterstand. Ze waren gemiddeld een halve centimeter korter, voor gewicht en hoofdomtrek gold geen verschil. De resultaten die deze week in de Lancet staan, zijn het vervolg op dit onderzoek. De lichamelijke toestand van de groepen kinderen werd bekeken bij een leeftijd van 1, 2, 3, 5 en 8 jaar. Blootstelling aan meerdere echoscopieën vanaf de achttiende zwangerschapsweek heeft een iets vertragende werking op de groei van de foetus, zo bleek in 1993. Na een aantal jaren wordt het verschil gladgestreken, concluderen de Australiërs nu. Tussen de groepen blijkt geen verschil meer te bestaan in spraakontwikkeling, taal, gedrag en neurologische ontwikkeling.
Uitgebreid overzicht van de prenatale echoscopie (Dr. Joseph Woo)
Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier?
| Datum | Titel | |
|---|---|---|
| Magnesium helpt niet na SAB | ||
| Rapport: ‘Te weinig chirurgen in Boxmeer’ | ||
| Kamerlid wil debat over MoM-heupen | ||
| ‘Doping heeft ten onrechte slechte naam’ | ||
| ‘Klaag ziekenhuis aan om MoM-kunstheup’ | ||
| Helft ziekenhuizen plaatste schadelijke kunstheup |


