Hoogleraar onderzoekt relatie tussen voeding en medicijnen
Volgens de universiteit staat vast dat voeding van grote invloed is op het ontstaan van bepaalde ziekten, zoals diabetes en hart- en vaatziekten. Aan de andere kant kan gezonde voeding ook ziektes voorkomen, terwijl door het toevoegen van bepaalde stofjes sommige voedingsmiddelen zelfs op een geneesmiddel gaan lijken. Een voorbeeld daarvan is cholesterolverlagende margarine. Steeds vaker blijkt, aldus de nieuwe hoogleraar, dat een goede combinatie van dieet en geneesmiddelen complexe aandoeningen beter verhelpt dan alleen het toedienen van een medicijn. Maar aan de andere kant kan het eten of drinken van bepaald voedsel ook voor meer of minder ernstige bijwerkingen van een medicijn zorgen. Zo is grapefruitsap verboden bij gebruik van sommige antidepressiva. Witkamp gaat in het bijzonder het overgangsgebied van voeding naar geneesmiddel nader onderzoeken. Hij blijft naast zijn aanstelling in Wageningen in dienst van TNO. De laatste jaren was Witkamp daar hoofd van de afdeling TNO Pharma. ANP
Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier?
| Datum | Titel | |
|---|---|---|
| Magnesium helpt niet na SAB | ||
| Rapport: ‘Te weinig chirurgen in Boxmeer’ | ||
| Kamerlid wil debat over MoM-heupen | ||
| ‘Doping heeft ten onrechte slechte naam’ | ||
| ‘Klaag ziekenhuis aan om MoM-kunstheup’ | ||
| Helft ziekenhuizen plaatste schadelijke kunstheup |


