U bent nu hier:

Door worteltjes minder kans op hart- en vaatziekten

Worteltjes zijn niet alleen goed voor de ogen. Mensen die veel worteltjes eten hebben een verlaagd risico op sterfte aan hart- en vaatziekten.

Dat houdt verband met de kleurstof bètacaroteen, een antioxidant die vooral in wortelen en bladgroenten voorkomt. De verlaagde sterfte blijkt uit onderzoek van Brian Buijsse, die gisteren is gepromoveerd aan de Wageningen Universiteit. Eerdere studies wezen uit dat vitaminesupplementen met alleen bètacaroteen het risico op hart- en vaatziekten niet verlagen.

De onderzoeker vond in een tien jaar durende Europese studie dat hoge concentraties van caroteen in het bloed gepaard gaan met een verlaagde kans op sterfte door hart- en vaatziekten. Buijsse verwerkte de gegevens van 1168 mannen en vrouwen. Na tien jaar waren 148 van hen overleden ten gevolge van hart- en vaatziekten.

In één onderzoeksgroep, 559 oudere mannen uit Zutphen, bleken na vijftien jaar 197 mannen overleden aan hart-en vaatziekten. In dit onderzoek hadden mannen met een hoge inname van bètacaroteen via de voeding een lager risico op sterfte aan hart- en vaatziekten. Worteltjes waren de belangrijkste bron van bètacaroteen bij de Zutphenaren. In een onderzoek bij mannen op Kreta bleek een lage sterfte aan hartziekten samen te gaan met meer bètacaroteen in het bloed.

Het Wageningse onderzoek wijst echter uit dat concentraties bètacaroteen in het bloed van mannen op Kreta beduidend hoger liggen dan die van mannen in Zutphen. Bovendien komen op het eiland bijna geen hartziekten voor, terwijl die in Zutphen een van de belangrijkste doodsoorzaken zijn.

ANP

Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier?

«« Meer nieuws

Medisch Contact op Facebook

Lees- kijk- en uittips, cartoons, columns en andere interessante artikelen eenvoudig in je facebookoverzicht.

Vind ik leuk :-)

Volg Medisch Contact op Twitter

Deelnemende sites

Voor deze site(s) bent u ingelogd