Beter humeur met vetarm dieet
Mensen met extreem overgewicht die ook nog eens vaak chagrijnig zijn, kunnen het best hun toevlucht nemen tot een vetarm dieet. Dat blijkt uit een vergelijkend onderzoek in Australië.
beeld: Shutterstock
Onderzoekers van de University of South Australia onderzochten in een gerandomiseerde trial de effecten van twee dieettypen op de stemming van 106 proefpersonen. De helft van deze ernstig obese patiënten volgde een jaar lang een dieet met veel koolhydraten en zeer weinig vet. De andere helft at vet naar hartenlust, maar bereikte gewichtsverlies door een sterke beperking van de koolhydraatinname.
Gemiddeld vielen de proefpersonen 13,7 kilo af, met verwaarloosbare verschillen tussen beide groepen. Dit resulteerde in eerste instantie bij alle deelnemers in een meetbaar betere stemming. Na verloop van tijd bleek het humeur van mensen met het vette dieet echter terug te vallen naar het uitgangsniveau. Het chagrijn van de mensen die vetarm aten, verdween blijvend. RC
Arch Intern Med 2009; 169: 1873-80
Artikel: Long-term Effects of a Very Low-Carbohydrate Diet and a Low-Fat Diet on Mood and Cognitive Function.
Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier?
Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier?
| Datum | Titel | |
|---|---|---|
| Magnesium helpt niet na SAB | ||
| Rapport: ‘Te weinig chirurgen in Boxmeer’ | ||
| Kamerlid wil debat over MoM-heupen | ||
| ‘Doping heeft ten onrechte slechte naam’ | ||
| ‘Klaag ziekenhuis aan om MoM-kunstheup’ | ||
| Helft ziekenhuizen plaatste schadelijke kunstheup |


