U bent nu hier:

Paaseitje verlaagt de bloeddruk

Het eten van chocolade verkleint de kans op hart- en vaatziektes, voornamelijk CVA, doordat dit de bloeddruk verlaagt.

beeld: Shutterstock beeld: Shutterstock

Dit schrijven Brian Buijsse in een onlineartikel van European Heart Journal op 31 maart.
De auteurs onderzochten 19.357 proefpersonen van 35 tot 65 jaar, gedurende minstens 10 jaar, die nog nooit een hartinfarct of hersenbloeding hadden gehad en geen medicatie tegen een hoge bloeddruk gebruikten.

Van elke deelnemer werden vooraf de bloeddruk, het gewicht en de lengte gemeten. Ook vulden zij vragenformulieren in over dagelijkse voedselinname, leefstijl en gezondheid. Vervolgens noteerden de deelnemers hoe vaak zij een chocoladereep van 50 gram aten. Elke 2 à 3 jaar werd hen, gedurende 8 jaar, gevraagd of ze de afgelopen periode aan hart- en vaatziektes hadden geleden. In totaal kregen 166 deelnemers een myocardinfarct en 136 een CVA, waarbij bij 48 procent sprake was van een herseninfarct.

Het risico op een CVA was in de groep die de meeste chocolade at, afgenomen met bijna de helft. Deze daling was minder sterk voor het risico op myocardinfarcten. Bij het eten van ongeveer 6 gram chocolade per dag nam het risico op hart- en vaatziektes, zowel CVA als myocardinfarct, af met 39 procent. Dit effect, dat ook in eerdere onderzoeken werd aangetoond, kan volgens de onderzoekers worden verklaard door een lagere bloeddruk bij mensen die voldoende chocolade eten.

Mensen die namelijk 7,5 gram chocolade per dag aten, hadden een gemiddelde lagere bloeddruk met 1,0mmHg in vergelijking met die mensen die slechts 1,7 gram chocolade per dag aten.

De onderzoekers benadrukken overigens dat de chocoladeconsumptie alleen een gunstig effect kan hebben als dit andere energierijke snacks, vervangt.

NL

European Heart Journal 2010, doi 10.1093/eurheartj/ehq068: Chocolate consumption in relation to blood pressure and risk of cardiovascular disease in German adults


Lees ook:

Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier?

«« Meer nieuws

Medisch Contact op Facebook

Lees- kijk- en uittips, cartoons, columns en andere interessante artikelen eenvoudig in je facebookoverzicht.

Vind ik leuk :-)

Volg Medisch Contact op Twitter

Deelnemende sites

Voor deze site(s) bent u ingelogd