Veel aandacht voor medische missers
Plaats een reactieEr is steeds meer aandacht voor patiënten die het slachtoffer van een medische fout menen te zijn. Zo heeft de Letselschade Raad vandaag de voorlichtingssite ‘Na een medische fout’ gelanceerd en is de Consumentenbond van start gegaan met een meldactie voor medische fouten.
De Letselschade Raad is een onafhankelijke organisatie onder wiens supervisie verschillende partijen uit de letselschadepraktijk met elkaar in gesprek kunnen. Een van die partijen is de patiënt. Eva Deen van Letselschade Raad stelt dat patiënten een grote informatiebehoefte hebben maar dat het voor hen vaak erg lastig is om de procedure rond verdenkingen op medische fouten te overzien. ‘Met de nieuwe voorlichtingssite willen we een overzicht geven van het begin tot het eind van de procedure. Ook kunnen we patiënten bijvoorbeeld helpen om een goede belangenbehartiger te vinden.’
Bovendien krijgt een patiënt via de site uitleg over het verloop van een procedure, waardoor hij meer grip krijgt op de situatie waarin hij is beland.
Aan de basis van de nieuwe site ligt de ‘Gedragscode Openheid medische incidenten; betere afwikkeling Medische Aansprakelijkheid (GOMA)’. In deze gedragscode die in 2010 is opgesteld, hebben verschillende partijen al aanbevelingen gedaan voor meer openheid en het beter en sneller afhandelen van medische aansprakelijkheidszaken.
Ook de Consumentenbond richt zijn pijlen op de problematiek rond medische missers. Onder de campagnenaam ‘Kiezen moet kunnen’ is de bond vandaag een meldactie begonnen voor medische fouten. Met de actie, die zal lopen tot 1 september, wil de bond persoonlijke verhalen rond medische missers verzamelen. De campagne heeft onder meer als doel om het klagen van patiënten makkelijker te maken en om meer openheid te creëren bij artsen en ziekenhuizen over fouten en incidenten.
Michiel Hordijk
Links:
De ‘Kiezen moet kunnen’ campagne van de Consumentenbond
De site van de Letselschade Raad ‘Na een medische fout’
Lees ook:
- Er zijn nog geen reacties