Blogs & columns
Ivan Wolffers
2 minuten leestijd
Column

Aan het stuur

2 reacties


Een drukke dag. Snel even mijn bloed laten prikken. Als ik in de rij sta, besef ik dat ik in de haast het formulier thuis heb laten liggen. Te laat. Eindelijk aan de beurt leg ik uit dat ik de aanvraag voor bloedonderzoek niet kan overhandigen, maar dat mijn PSA geprikt moet worden.

‘Daar heeft u wel een formulier voor nodig’, zegt de dame achter het loket.

‘Ik heb het vanmorgen vergeten en woon hier niet naast de deur’, antwoord ik. ‘U kunt toch even in de computer kijken. Dan ziet u mijn naam en dat ik om de vier maanden zo’n PSA onderga. U kunt zelfs zien dat het ook alweer vier maanden geleden is dat er een is geweest.’

‘Dat moet dan toch de dokter beoordelen’, zegt de dame en ze houdt haar hoofd opzij om achter me te kijken wie er na mij aan de beurt is. Ik schuif met haar blik mee en zeg: ‘Maar ik ben zelf arts en ik kan dat ook beoordelen. Mijn PSA moet worden bepaald.’

‘Denkt u dat u speciale privileges hebt?’ vraagt ze me.

Tot tien tellen. Ik stap de rij uit en besluit nooit meer mijn bloed te laten prikken. Iedereen hier in huis verdient eraan dat ik hier om de vier maanden op moet draven om te laten checken of ik al bijna dood ben. Waarom mogen ze me dan ook nog op mijn hart trappen? Als ik met tellen bij 63 ben aangekomen, besluit ik maar even naar de balie van de urologie te gaan. Ook daar moet ik wachten. Als ik aan de beurt ben, vraag ik of ik even snel een formulier voor het prikken van de PSA kan krijgen, want ik heb het vergeten, ben al te laat, heb haast en bij de afdeling voor het bloed prikken willen ze me zonder formulier niet helpen. Ik praat te snel, hoor mezelf een beetje hijgen en hoop maar dat ik vlug kan worden geholpen.

‘Dat moeten we even aan de dokter vragen’, zegt een mevrouw. ‘Ze zijn nu allemaal druk bezig.’

Ik begin maar weer te tellen en ben ruim boven de 500 als iemand me het ingevulde formulier geeft. Ineens moest ik denken aan een artikel in Cancer een paar jaar geleden, dat beschreef hoe aangenaam het voor kankerpatiënten is om volledig inzicht in hun gegevens te hebben. Voor het onderzoek waren allemaal tests gedaan om de voordelen hiervan te meten. Wij artsen zijn namelijk vaak dwazen. Alsof je moet meten om ervan overtuigd te zijn dat mensen met respect behandelen goed is. Maar ik vergeef het deze Franse onderzoekers, omdat ze de moeite namen dit in kaart te brengen. De kankerpatiënten voelden zich maar liefst 1,86 keer beter geïnformeerd. De onderzoekers concludeerden dat als mensen goed op de hoogte zijn ze daardoor beter beslissingen kunnen nemen.

Inderdaad, wie aan het stuur van zijn eigen leven zit voelt zich nu eenmaal beter. Het gevoel dat je zelf (nog) het verschil kunt maken, draagt sterk bij aan de kwaliteit van leven.

En wat mij betreft gaat het niet alleen maar om het feit dát je beter geïnformeerd bent over je eigen gegevens, maar vooral om de bejegening die gepaard gaat met het verstrekken van deze informatie. Een systeem waarbij mensen het gevoel krijgen dat hun formulieren belangrijker zijn dan zijzelf draagt er alleen maar aan bij dat je je vervelender voelt, wat voor klacht je ook hebt.

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Thea Smittenaar

    verpleegkundige, Haarlem

    Tenenkrommend,beschamend hoe Ivan Wolffers is bejegend. Tevens zo herkenbaar, voor mij werkend als verpleegkundige in een alg. ziekenhuis.
    Hoe weinig staat de dame in kwestie er bij stil, hoe kwetsbaar patiënten zijn. Afhankelijk, van een glimlach j...a dan nee. De cursus klantvriendelijkheid kan worden afgeschaft. Die helpt niet, het gaat namelijk om interne waarden. Waarden die ieder mens bij zich zelf kan ontwikkelen.
    Nette bejegening is ook niet makkelijk meetbaar, er wordt van alles gescoord om een ziekenhuis een cijfer te kunnen geven maar oh wat wat slaan ze de plank mis. Nog meer regels, nog minder medemenselijkheid Het is en blijft altijd de toon die de muziek maakt.
    De muziek die Ivan beschreef in twee werelden was wel erg vals.
    Ik schaam mij bijna, onderdeel uit te maken van dit orkest.
    Overigens lees ik MC al jarenlang met veel plezier, wat leer ik veel bij!

  • J.B. van Rijswijk

    KNO-arts en reconstructief aange, RÜSCHEGG HEUBACH Switzerland

    Een prachtige spiegel die collega Wolffers hier heeft geschreven voor de Nederlandse Gezondheidszorg. Een duidelijker en simpeler bewijs dat er absoluut geen sprake is van marktwerking in de huidige gezondheidszorg is bijna niet mogelijk. Vele andere... voorbeelden kom ik dagelijks tegen ook op Nederlandse verkouverkamers, ok’s, apotheken maar ook buiten de zorg in bv het openbaar vervoer. Wat ik mij vaak afvraag is hoe heeft het in Nederland zover kunnen komen dat de Nederlandse Specialist, toch vaak ook nog zelfstandig beroepsbeoefenaar, dit soort zaken toestaat in zijn of haar ziekenhuis? Een goede oplossing ter verbetering van de klantvriendelijkheid / menselijkheid mijns inziens zou zijn, zoals je veel in andere landen ziet en vroeger ook in Nederland heel gebruikelijk was, dat de specialist weer gewoon zelf praktijk aan huis of in een eigen ruimte gaat doen (er staan genoeg kantoorpanden leeg in Nederland op het moment). Ik weet, er zijn ook veel (macro-economische) nadelen aan meer marktwerking en service voor de patient (meer tijd per patient dus nog meer dokters nodig) maar er zijn een hoop patienten die dit geld er graag voor over hebben, getuige het massale gebruik van zorg over der grenzen en alternatieve genezers door Nederlandse Burgers (vaak ook nog vergoed vanuit de wettelijk verplichte gezondheidszorgpremie, dus door U en mij betaald).

    Hoogachtend,

    Dr. Jeroen B. van Rijswijk, KNO-arts en reconstructief aangezichtschirurg

    [Reactie gewijzigd door op 15-06-2011 02:00]

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.