Laatste nieuws
Michiel Hordijk
2 minuten leestijd
Wetenschap

Alzheimer laat geheugen deels intact

Plaats een reactie

Mensen met de ziekte van Alzheimer hebben nog steeds een impliciet geheugen voor herkenningspunten. Dit kan erop wijzen dat de vaardigheid om onbewust nieuwe informatie op te nemen minder verstoord is dan het vermogen om actief iets bij te leren.

Tot deze conclusie kwamen Roy Kessels e.a. nadat ze het lerend vermogen van 21 alzheimerpatiënten hadden vergeleken met dat van 20 proefpersonen zonder alzheimer.

Tijdens het onderzoek werden de deelnemers twee keer door middel van videobeelden door een virtueel museum geleid. In dit museum waren twintig objecten bij ‘beslispunten’ (splitsingen in de weg) neergezet; ook waren er twintig objecten bij ‘non-beslispunten’ (bochten in de weg) neergezet. De deelnemers kregen de instructie om op speelgoed te letten, een beschrijving waaraan de helft van de objecten voldeed.

Zowel de patiënten als de mensen zonder alzheimer bleken de objecten bij de ‘beslispunten’ beter onthouden te hebben dan de objecten bij de ‘non-beslispunten’. Hiernaast bleken de patiënten bij de beslispunten juist de objecten waar ze niet op moesten letten veel beter onthouden te hebben dan de objecten waar ze naar uit moesten kijken, een effect dat bij de mensen zonder alzheimer niet werd gevonden.

Volgens de onderzoekers kan dit komen doordat de ‘expliciete aandacht’ die voor het speelgoed gevraagd werd verstoord is bij de mensen met alzheimer en het functioneren van het impliciete geheugen in de weg kan staan. Deze bevinding kan belangrijke klinische relevantie hebben.

‘Bij het herleren van dagelijkse vaardigheden bij mensen met alzheimer moeten we het automatische geheugen meer gaan inschakelen’, aldus Kessels. ‘We moeten proberen het geheugen van deze mensen stapje voor stapje langzaam op te bouwen, in plaats van te proberen hun expliciete aandacht ergens voor te krijgen.’

Ook vindt Kessels de bevindingen van belang voor de inrichting van instellingen voor alzheimerpatiënten: ‘Veel verschillende kleuren gebruiken en duidelijke herkenningspunten maken.’


Michiel Hordijk

PLoS ONE 6 (4): e18611. doi: 10.1371/journal.pone.0018611: Landmark Recognition in Alzheimer’s Dementia: Spared Implicit Memory for Objects Relevant for Navigation


Lees ook:

  • Rubriek MediSein
  • Meer nieuws

beeld: Thinkstock
beeld: Thinkstock
Wetenschap Alzheimer
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.