Laatste nieuws
E.E. Bolhuis
6 minuten leestijd

In de kern een goed systeem

Plaats een reactie

DBC’s aanpassen aan eisen en wensen van gebruikers



In een overgangsperiode van twee jaar moeten de problemen met de DBC-registratie worden opgelost. DBC-Onderhoud werkt hard aan het invoeren van de verbeteringen voor het systeem. Opbouwende suggesties uit het veld kunnen ze daarbij goed gebruiken.


De diagnose-behandeling-combinaties (DBC’s) geven momenteel aanleiding tot veel discussie. In de media overheerst vooral de kritiek van mensen die bezwaren hebben tegen dit nieuwe administratieve systeem voor ziekenhuizen en specialisten. Deze criticasters wijzen vooral op de grote invoeringsproblemen. Die zijn er zeker. Maar dat is ook logisch bij een dergelijke omwenteling. De critici komen niet met een werkbaar alternatief dat voor alle partijen acceptabel is. In feite is dat er ook niet. Het is dan ook zinvoller om, samen met de tevreden gebruikers die er zeker ook zijn, onze energie te steken in het verbeteren van de werking van het DBC-systeem.



Administratief labyrint


In de discussies worden de DBC’s soms afgeschilderd als een onwerkbaar systeem, dat aan de werkers in de gezondheidszorg, met name de ziekenhuizen en de specialisten, is opgedrongen. Overijverige ambtenaren zouden een administratief labyrint hebben geschapen, waarin de specialist de weg kwijtraakt en waarvan de patiënt de dupe is.


Het waren echter de specialisten en de ziekenhuizen die het DBC-systeem hebben opgezet. De Orde van Medisch Specialisten vond het oude verrichtingensysteem niet meer voldoen. Er waren te veel codes, het systeem was niet onderhouden en voor een aantal taken van de specialist waren er geen declaratiecodes. Toen de overheid al in de jaren negentig aangaf meer marktwerking in de zorg te willen, heeft de Orde samen met Zorgverzekeraars Nederland en NVZ vereniging van ziekenhuizen de basis gelegd voor het DBC-systeem. Alle DBC’s zijn opgesteld door de wetenschappelijke verenigingen per specialisme. Dit heeft geresulteerd in de naar schatting 30.000 DBC’s die er nu zijn. Dat dit aantal erg hoog is en dat de invoering van een dergelijk gedetailleerd systeem met aanloopproblemen gepaard gaat, mag niemand verbazen. De kritiek van sommige specialisten dat zij worden opgezadeld met een systeem dat ze nooit hebben gewild, is echter onjuist.


Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het DBC-systeem geen problemen kent en geen aanpassingen behoeft. Integendeel. De Stichting DBC-Onderhoud is in het leven geroepen om het systeem zo goed mogelijk aan te passen aan de eisen en wensen van de gebruikers. De jaren 2005 en 2006 gelden daarbij als overgangs-jaren, waarin het systeem verder moet worden ontwikkeld.


Beeld: Hans Oostrum


Alternatief


Iedereen weet dat het vroegere systeem van functiegerichte bekostiging (FB-systeem) voor de ziekenhuizen niet goed werkte. Hetzelfde geldt voor het systeem van de lumpsum van de medisch specialisten. Daarvoor moest een alternatief worden gezocht. Dat werd het DBC-systeem.


Over de vraag hoe de kosten in de gezondheidszorg kunnen worden beheerst, lopen de meningen uiteen. De een kiest voor zo veel mogelijk marktwerking om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen, de ander gelooft niet in marktwerking voor een ‘product’ als zorg. Hoe dan ook, in beide gevallen is het essentieel dat je de juiste gegevens hebt over wie wanneer welke prestaties levert en welke (redelijke) kosten daarmee gepaard gaan. Een dergelijke ‘rekeneenheid’ is noodzakelijk, zowel voor een systeem waarbij de kosten via de overheid worden verdeeld als voor een systeem waarbij de markt een veel duidelijker functie krijgt. In beide gevallen moeten we het werk in het ziekenhuis kunnen administreren op basis van transparante en werkbare afspraken.



De tot vorig jaar toegepaste systemen voor ziekenhuizen en specialisten voldeden niet aan deze eisen. Zowel het ‘verrichtingenbesluit’ op basis waarvan de specialisten declareerden als de ‘functiegerichte bekostiging’ voor de ziekenhuizen was ondoorzichtig, niet up-to-date en volgens velen fraudegevoelig. Een betrouwbaar inzicht in de kosten van de zorg was op basis daarvan niet mogelijk, daarover zijn alle betrokken partijen het wel eens.


De diagnose-behandeling-combinaties moeten dit probleem oplossen. Door medisch handelen in te delen in de diverse mogelijke combinaties van werkzaamheden (zowel van de specialistische zorg als van andere onderdelen in het ziekenhuis) is een systeem opgezet om de zorgverlening en de daarmee gepaard gaande kosten inzichtelijk te maken. Om dit systeem zo goed mogelijk te laten aansluiten op de praktijk, zijn vooral de specialisten nauw betrokken bij het opstellen van de verschillende DBC’s. Dit heeft enerzijds geleid tot een grote variatie in DBC’s en anderzijds verschillen tussen de specialismen. Dat compliceert het systeem en levert nu in de praktijk ook de nodige problemen op. Maar dat zijn technische problemen die ook met technische verbeteringen zijn te verhelpen. Daar werken we vanuit DBC-Onderhoud, in samenwerking met alle betrokken partijen, hard aan (zie kader).



Een ander probleem dat zich voordoet, is dat specialisten en ziekenhuizen hun declaratiewijze moeten aanpassen. Dat leidt tot een hogere werkdruk op administratieve afdelingen. Maar ook zorgt de DBC-systematiek ervoor dat de declaraties meer dan in het verleden de werkelijkheid betreffen. Zo kan een operatie waarin twee of meer verrichtingen plaatsvinden slechts eenmaal worden gedeclareerd. Een voorbeeld is de verwijdering van een huidkanker. Blijkt tijdens deze operatie dat er een tweede plek is die moet worden weggenomen, dan gebeurt dat - zoals altijd - in één moeite door. Vroeger werd echter twee keer deze verrichting gedeclareerd, geheel conform het toen vigerende verrichtingensysteem. Binnen het DBC-systeem is er rekening mee gehouden dat er bijvoorbeeld tot drie plekken tegelijk worden verwijderd, en daarom kan de DBC slechts één keer worden gedeclareerd. Dat is wellicht minder aantrekkelijk voor de betreffende specialist, maar wel beter in overeenstemming met de werkelijkheid dan vroeger.



Declareren


Enerzijds gaat het om technische problemen die met aanpassingen in het ICT-beheer kunnen worden opgelost. Aan de andere kant leidt het DBC-systeem tot een andere manier van declareren die niet zozeer problematisch is, maar daadwerkelijk de kosten weergeeft. Slechts de behandeling wordt vergoed die ook daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.


De patiënten hoeven hier allemaal niet zoveel van te merken. Behalve dat op hun rekening ook de DBC-gegevens vermeld staan. En hier begint de ellende, zo vinden velen. Een DBC is immers een rekeneenheid, waarin de gemiddeld benodigde behandelingen bij een bepaalde diagnose zijn samengebracht. Dit kan betekenen dat voor een eenvoudige ingreep ook een klein deeltje verrichtingen van een radio-loog is meegenomen. De reden is dat deze discipline in sommige gevallen noodzakelijk is en uitgesmeerd over de grote hoeveelheid van deze verrichtingen komt dat terug als een klein aantal minuten voor dit betreffende specialisme. De nietsvermoedende patiënt die plotseling de kosten voor radiologie op zijn factuur ziet, begrijpt dat natuurlijk niet. Hij heeft immers geen radioloog gezien.


In feite wordt hier het DBC-systeem voor iets gebruikt waarvoor het strikt genomen niet is bedoeld. Een systeem dat declaratie van werkzaamheden door ziekenhuizen en specialisten bij zorgverzekeraars ondersteunt, is niet per definitie geschikt om ook een juiste en begrijpelijke factuur voor de patiënt te leveren. Door partijen is in overleg met VWS besloten de factuur aan te passen en vanaf 2006 een vereenvoudigde factuur te hanteren.

Vernieuwing


Een bezwaar dat ook tegen het DBC-systeem wordt ingebracht, is dat het vernieuwing in de zorg zou tegenhouden. Voor vernieuwende behandelingen bestaat veelal geen DBC, dus behandelende artsen zullen hier niet snel aan beginnen, zo luidt de kritiek.


Het is waar dat voor vernieuwende behandelingen enige tijd is vereist om ze opgenomen te krijgen in het DBC-systeem. In feite wordt aan de bestaande procedures om een bepaalde behandeling geaccepteerd te krijgen een stapje toe-gevoegd. Hiervoor heeft DBC-Onderhoud een standaardprocedure ontwikkeld, waarin de Wetenschappelijke Advies Raad (WAR) een sleutelrol speelt. Ook voor deze procedure geldt dus dat het deskundig oordeel van specialisten een centrale rol speelt. Dit betekent dat een vernieuwende behandeling na bespreking en beoordeling in het DBC-systeem kan worden opgenomen.

Overgangstermijn


Bij de introductie van het DBC-systeem per 1 januari jongstleden is afgesproken dat 2005 en 2006 worden benut om kinderziekten uit de systematiek te halen. Daarom is er voor ziekenhuizen en specialisten nog steeds een financieel vangnet in de vorm van de lumpsum en het FB, waardoor zij ervan verzekerd zijn dat het nieuwe declaratiesysteem hun exploitatie niet negatief zal beïnvloeden.


Dat we deze beide jaren keihard nodig hebben om de niet-geringe problemen met DBC’s op te lossen, is voor iedereen duidelijk. Bij DBC-Onderhoud werken we hard aan de noodzakelijke verbeteringen. Daarvoor hebben we de kritiek en de opbouwende suggesties vanuit de verschillende partijen in het veld hard nodig.



dr. ir. E.E. Bolhuis, directeur DBC-Onderhoud



Correspondentieadres:

e.bolhuis@dbconderhoud.nl



SAMENVATTING


- De invoering van DBC’s gaat gepaard met kinderziekten. Dat is niet te voorkomen bij een zo veel-omvattend systeem. In de overgangsjaren 2005 en 2006 passen we de DBC-systematiek aan de wensen van de gebruikers aan.


- Het verwijt dat beleidsmakers specialisten en ziekenhuizen opzadelen met een onwerkbaar systeem, is niet terecht; met name de wetenschappe-lijke verenigingen van specia-listen heb-ben het DBC-systeem vormgegeven.


- Technische problemen worden op--gelost met aanpassingen, onder andere in de ICT-systemen; DBC-Onder-houd voert regelmatig verbeteringen door.


- Het werken met DBC’s leidt ook tot een andere administratie en declaraties die meer dan voorheen de werkelijkheid weergeven.



Klik hier voor het PDF-bestand van dit artikel


zorgverzekeraars ziekenhuizen diagnose behandeling combinatie (dbc)
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.