Laatste nieuws
RC
2 minuten leestijd

Patiënten tevreden over zorg

Plaats een reactie

Nederlandse patiënten zijn redelijk tevreden over de geboden zorg. Dat blijkt uit een internationale vergelijking.

Het Commonwealth Fund heeft in 2008 bijna 10.000 patiënten in Duitsland, Australië, Canada, Frankrijk, Nederland, Nieuw-Zeeland, Verenigd Koninkrijk en Amerika ondervraagd naar hun bevindingen. Van de bijna 1000 Nederlandse respondenten noemt 37 procent de ontvangen zorg ‘uitstekend’. Nog eens 47 procent geeft het predicaat ‘goed’.

Nederlandse patiënten zijn daarmee net iets positiever dan Duitse, maar aanzienlijk minder enthousiast dan hun lotgenoten in Australië, Canada, Nieuw-Zeeland en Engeland. Daar geeft meer dan 60 procent van de patiënten het oordeel ‘uitstekend’.
Toch vindt 41 procent van de Nederlandse patiënten dat het zorgsysteem goed functioneert en dat er slechts kleine aanpassingen nodig zijn. 7 procent van de patiënten wenst een geheel nieuw systeem. In de meeste andere landen is de ontevredenheid groter en wil een meerderheid ingrijpende aanpassingen.

Ook op andere indicatoren scoort Nederland goed. Zo is de wachttijd voor huisartsen en medisch specialisten nergens lager dan in ons land. Meer dan de helft van de patiënten kan direct terecht bij de huisarts. Op een afspraak met een medisch specialist wacht 79 procent niet langer dan vier weken. De telefonische bereikbaarheid van huisartsen blijft dan weer achter in vergelijking met andere landen.

Ook de coördinatie van zorg en de communicatie blijken in vergelijking goed op orde. Nederlandse patiënten zien gemiddeld minder artsen, hun artsen zijn vaak in bezit van de medische dossiers, slechts weinig artsen vragen onnodig onderzoek aan en de instructies bij ontslag zijn vaak helder en eenduidig.

Het Commonwealth Fund verzamelt sinds 1999 gezondheidsdata in verschillende landen. Nederland heeft zich in 2006 aangesloten. Het onderzoek onder patiënten werd in 2005 voor het eerst uitgevoerd en in 2008 herhaald. De resultaten verschenen kort geleden in Deutsches Ärtzeblatt.

Robert Crommentuyn

Dtsch Arztebl Int 2010; 107(24): 427-34; doi: 10.3238/arztebl.2010.0427: The German Health Care System in International Comparison: A Patient Perspective

Lees ook:

beeld: Thinkstock
beeld: Thinkstock
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.