U bent nu hier:

Reclame voor plastische chirurgie onderzocht

Minister Schippers denkt na over het nut van een verbod op reclame of kortingsacties voor cosmetische chirurgie. Dit schrijft ze in antwoord op Kamervragen van SP-Kamerlid Van Gerven naar aanleiding van een Groupon-kortingsactie voor plastische chirurgie in een Belgische kliniek, waar Medisch Contact in januari over berichtte.

beeld: iStockphoto beeld: iStockphoto

Schippers schrijft dat ze bezig is met het in kaart brengen van de risico’s in de cosmetische sector.  Ze wil naar aanleiding hiervan dit voorjaar voorstellen doen aan de Tweede Kamer. Ze stelt dat ze zich zorgen maakt om de vlucht die de cosmetische sector neemt in relatie tot de wettelijke waarborgen en de informatievoorziening. Hoewel ze wijst op de informatieplicht van artsen in het kader van de WGBO, zegt ze ook acties te overwegen om de bewustwording van het publiek te vergroten bij de keuze voor cosmetische ingrepen. Al ligt de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor het besluit tot een behandeling wat haar betreft bij de patiënt.

Schippers schrijft verder dat de cosmetische ingrepen van de Groupon-kortingsactie in België plaats zullen vinden en de Belgische wet- en regelgeving van toepassing is wat betreft de kwaliteit van de zorg. Voor het overige geldt dat hier de normale regels voor verkoop op afstand van toepassing zijn. Net als bij de aankoop van andere producten geldt een wettelijke bedenktijd van zeven dagen, waarbinnen de consument zonder opgave van redenen de overeenkomst kan opzeggen. De beperkte geldigheid van een bij een kortingsactie verkregen kortingsbon staat wat Schippers betreft los van de informatieplicht van artsen, de zogenoemde ‘cooling off’ periode, en bedenktijd van de cliënt.

Simone Paauw



Lees ook:



Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier?

Laatste nieuws | Achter het nieuws | Nieuwsbrief | Actuele dossiers


Laatste reacties:

Meer op de reactiepagina »

Tweets

Deelnemende sites

Voor deze site(s) bent u ingelogd