Laatste nieuws

De verzekeraar en het ijsje

Plaats een reactie


Nu marktwerking ook voor zorgverzekeraars van belang wordt, zoeken zij naar mogelijkheden om hun klantenkring uit te bereiden. Een voorbeeld hiervan is de advertentie in NRC-Handelsblad van 17 november. We zien de foto van een jongetje met een schaafwond op zijn onderbeen; in zijn hand heeft hij een ijsje. De tekst vertelt hoe CZ, een landelijke zorgverzekeraar, zijn marktgerichte rol ziet in de farmaceutische zorg. De verzekeraar stelt dat niemand kan aantonen dat ijsjes helpen bij een geschaafde knie. Iedere ouder weet echter dat ijsjes wél een troost zijn. Doorredenerend stelt CZ dat patiënten baat kunnen hebben bij homeopathische middelen en andere therapieën waarvan de medische wetenschap een therapeutisch effect niet kan aantonen; CZ staat hiervoor open en vergoedt deze middelen. Zelfs reizen naar Lourdes, want ‘een medicijn (komt) niet altijd bij de apotheek vandaan’.


Hier heb ik moeite mee. Het is prachtig dat CZ de inscriptie op het graf van de negentiende-eeuwse Franse arts Trousseau serieus neemt: Guérir quelquefois, soulager souvent, consoler toujours. Immers, genezen (guérir) is soms niet mogelijk, palliatieve zorg verlenen (soulager) kan vaker dan we denken, maar troosten (consoler) kunnen we eigenlijk altijd. Het ‘verkopen’ van therapieën waarvan het effect niet is aangetoond, zou ik echter niet willen rekenen tot het verlenen van palliatieve zorg of troost.


Het vertrouwenondermijnende van deze advertentie vind ik dat CZ vrijheden neemt die het degenen bij wie het zorg inkoopt ontzegt: de (huis)artsen met wie het contracten afsluit. Contracten van verzekeraars met zorgverleners bevatten dwingende bepalingen waarin behandelaars zich verplichten doelmatig te werken en bij voorkeur evidence-based. Verzekeraars kunnen in de toekomst hierop zelfs sancties uitoefenen. Het argument dat patiënten zich kunnen bijverzekeren, met andere woorden: zelf de keuze maken voor therapieën waarvan de werking niet is bewezen, is niet overtuigend. Immers, CZ biedt deze therapieën indirect (via vergoeding ervan) aan en dat is een andere situatie dan wanneer patiënten een zorgverlener rechtstreeks en uit eigen middelen betalen.


VWS wil, mede ter verbetering van doelmatig farmaceutisch handelen, de transmurale farmaceutische zorg bevorderen. Het subsidieert hiertoe proeftuinen waarin huisartsen, medisch specialisten, stads- en ziekenhuisapothekers én zorgverzekeraars participeren. Zorgverzekeraars moeten een centrale rol gaan spelen in de transmurale zorg. Zonder deelname van een verzekeraar was geen subsidie verleend aan de proeftuinprojecten. Het argument dat verzekeraars, nu marktwerking een realiteit wordt, zich noodgedwongen ook richten op behandelingen waarvan het effect niet is bewezen, vind ik niet overtuigend. Men concurreert immers niet op kwaliteit.

Rijswijk, november 2000


Harrie Seeverens, internist, beleidsmedewerker VWS


zorgverzekeraars marktwerking in de zorg
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.