Laatste nieuws

De uitdaging van mededinging

Plaats een reactie

In het artikel ‘De uitdaging van mededinging’ (MC nr. 19/2000, blz. 688) schrijven de auteurs F. Schut en W. van de Ven dat de huisarts zou kunnen gaan dingen naar de gunst van een ziekenfonds. Het ziekenfonds wordt hier voorgesteld als de klant. Hier wringt er iets als men dit marktwerking noemt. De verkoper (huisarts) kan uit een beperkt aantal kopers (fondsen) geen keus doen door ja te verkopen aan de een en nee te verkopen aan de ander. In een markt kan men altijd nee verkopen als de geboden prijs te laag is.


De (huis)arts is bij een of twee van de verkopers praktisch verplicht om met elke prijs, hoe laag ook, genoegen te nemen. Dat komt omdat deze fondsen een groot percentage van de patiënten in de regio vertegenwoordigen. Het grote fonds kan de prijs dicteren. De dokter kan zich niet permitteren nee te verkopen.


In elke vrije markt is het anders. De verkoper kan daar een prijs verlangen die zo hoog is dat een deel van de kopers wegloopt. Als hij niet een zo hoog mogelijke prijs zou vragen, ontstaat er geen evenwicht tussen vraag en aanbod en is er geen markt.


De auteurs beschrijven een vrije markt tussen verzekeringen en artsen. Ook deze markt kan alleen bestaan wanneer een arts ook met een beperkt aantal verzekeringen mag gaan werken, dus niet met alle. De patiënt kiest dan zijn arts, en daarna de verzekering waar die arts bij is aangesloten.


Dit wordt complex bij het multidisciplinair behandelen. Toch is dit de enige toestand waarbij van vrije markt kan worden gesproken.

Noordwijkerhout, mei 2000

marktwerking in de zorg
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.