‘Patiënt vooraf informeren over kosten’
Plaats een reactieZiekenhuizen moeten patiënten voorafgaand aan een behandeling actief informeren over de DBC-tarieven en de te verwachten kosten in verband met het eigen risico van de zorgverzekering.
Dat oordeelt de Nationale Ombudsman in een zaak die een patiënte aanspande tegen het UMC Groningen. Zij werd na een behandeling door de ziektekostenverzekeraar geconfronteerd met een nota van 2113 euro en een te betalen eigen risico van 330 euro. De behandeling bestond uit een aantal gesprekken die volgens de patiënt niet noodzakelijk waren en slechts dienden als ‘vinger aan de pols’.
Als ze vooraf had geweten dat ze een dergelijk hoog bedrag had moeten betalen dan had ze afgezien van de behandeling. Bij het UMCG was het gebruikelijk om alleen actief gegevens te verstrekken over tarieven als er sprake was van rechtstreekse verrekening of als de patiënt er voorafgaand aan de behandeling zelf om vraagt. De Nationale Ombudsman acht dit in strijd met het vereiste van actieve en adequate informatieverstrekking.
Ook de klacht van de patiënt dat het UMCG weigerde haar achteraf een specificatie van de gemaakte kosten te verstrekken, werd door de Nationale Ombudsman gedeeltelijk gegrond verklaard. Het UMCG zou wel bereid zijn geweest de gespecificeerde informatie aan de patiënt te verstrekken, maar deed het niet omdat het elektronische facturatiebericht vanwege alle DBC-codes voor de patiënt te interpreteren zou zijn. Toch had het UMCG de gegevens moeten verstrekken, omdat de patiënt zelf de codes had kunnen opzoeken op de site van NZa.
Simone Paauw
- Uitspraak Nationale Ombudsman
- Meer nieuws
- Er zijn nog geen reacties