Laatste nieuws
werk en inkomen

Een nieuwe baan dankzij LinkedIn

Plaats een reactie

Social media steeds belangrijker op medische arbeidsmarkt

Social media spelen een groeiende rol op de arbeidsmarkt, ook als het gaat om artsenbanen. Kenners vertellen hoe ze kunnen helpen bij het vinden van een baan. Of een kandidaat.

Heleen Croonen & Hanna van de Wetering

Zonder LinkedIn had gynaecoloog Welmoed Wiltenburg nog in Nijmegen gewoond. Nu heeft ze een huis in Hoorn, dichtbij haar nieuwe baan bij de vakgroep gynaecologie in het Westfriesgasthuis. Tot haar verbazing benaderde wervings- en selectiebureau BKV haar met deze vacature aan de andere kant van het land. Het bureau had haar profiel gevonden op LinkedIn, waarin stond dat zij openstond voor contact over nieuwe banen.

Wiltenburg: ‘Toevallig was ik aan het sollici-teren. Ik had de vacature ook wel gezien, maar er was daar geen opleiding, en dat is wel mijn ambitie. Uit het gesprek met BKV bleek echter dat de vakgroep in Hoorn wil gaan beginnen met opleiden en dat maakte de functie veel interessanter.’

LinkedIn is het grootste zakelijke netwerk
op het web; 2,7 miljoen Nederlanders zijn aangesloten. Een profiel op LinkedIn bestaat doorgaans uit een curriculum vitae gekoppeld aan een contactennetwerk. Veel bedrijven en instellingen plaatsen hun vacatures op LinkedIn. Recruiters zoeken in de profielen, en nemen contact op.



Tips voor succes op LinkedIn

1. Houd het profiel up-to-date.

2. Lidmaatschappen kunnen selectiebureaus helpen bepalen of iemand past binnen een cultuur van een zorginstelling of bedrijf. Denk aan vakinhoudelijke groepen, maar ook aan ‘maatschappelijk ondernemen’.

3. Geef een accurate en positieve omschrijving van de huidige werkplek.

4. Zet bezochte symposia erbij, dat geeft interessante
connecties.

5. Vraag na een positieve werkervaring om een aanbeveling
op LinkedIn.

6. Noem niet alleen het specialisme, maar ook specifieke extra taken die binnen een functie zijn uitgevoerd.



Discretie
BKV, het wervings- en selectiebureau dat Wiltenburg heeft benaderd, werkt steeds meer met LinkedIn. Met een betaald account heeft het bureau toegang tot inmail, waarmee het persoonlijk berichten aan andere LinkedIn-gebruikers kan sturen. BKV gebruikt deze mogelijkheid om artsen te benaderen die buiten hun netwerk vallen, maar een interessant profiel hebben. Directeur Titjana Ruygt: ‘Anonimiteit en discretie bij het solliciteren zijn voor deze doelgroep heel belangrijk. Als bekend wordt dat je je elders oriënteert op een baan, kun je een slechte naam krijgen. Directe contacten gaan daarom altijd buiten de openbare wegen van de sociale media om.’

De recruiters zetten LinkedIn bijvoorbeeld in voor het vinden van ‘schaarse’ artsen zoals specialisten ouderengeneeskunde, bedrijfsartsen en artsen voor verstandelijk gehandicapten. Maar ook in andere gevallen kunnen de social media uitkomst bieden: ‘In bepaalde delen van het land is de vraag naar psychiaters groter dan het aanbod’, zegt Ruygt.

Adverteren via LinkedIn, zoals sommige zorginstellingen wel doen, is niet de meest efficiënte manier om een goede kandidaat te vinden, meent Ruygt. ‘Er kunnen wel vijftig reacties komen op een vacature die is verspreid via social media. Die moeten allemaal netjes worden beantwoord en afgehandeld. Dat kost tijd.’

Referent
De ‘wat en hoe’-boeken over LinkedIn stellen dat niet zozeer het profiel, maar vooral het netwerk de kracht is van LinkedIn. Aaltje Vincent schrijft in Werk vinden met social media bijvoorbeeld dat alle leden van je netwerk in theorie referent kunnen zijn. Dit heeft gynaecoloog Wiltenburg ook ervaren: ‘Jeroen Kreuger, een oud-directeur van het ziekenhuis, bleek via LinkedIn verbonden te zijn met mijn opleider Didi Braat. Via dat contact kon hij zich beter informeren over mij.’

Jan Vermeiren, schrijver van het boek Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken wijst op het belang van het tweede netwerk. Als je op zoek bent naar een baan kun je via een connectie makkelijk in contact komen met diens netwerk, want op LinkedIn is goed zichtbaar wie erin zitten. Een persoonlijke mail kan de link leggen met een toekomstige collega of werkgever.

Twitter
LinkedIn is niet het enige sociale netwerk dat ingezet wordt op de arbeidsmarkt. Twitter, de socialenetwerksite waarmee gebruikers berichten van maximaal 140 tekens publiceren, is na LinkedIn het belangrijkste medium wat betreft recruitment. Inmiddels heeft de internetdienst zo’n 140 miljoen actieve gebruikers die dagelijks zo’n 340 miljoen tweets versturen.

Volgens Bertho Nieboer, gynaecoloog en actief twitteraar via @dokterbertho, zitten hiertussen zo’n 190 Nederlandse artsen (in opleiding). Daarvan is bijna 60 procent werkzaam in de eerste lijn, 35 procent in de tweede lijn en ruim 5 procent is geneeskundestudent. ‘Dat worden er bijna wekelijks meer. Ik zie dat artsen steeds meer gebruikmaken van Twitter, en het medium ook inzetten in hun zoektocht naar een baan. Niet per se om te solliciteren, maar wel om aan te geven dat ze aan het solliciteren zijn, en om contacten te leggen.’

De kracht van Twitter zit hem in de snelheid en de toegankelijkheid; de meeste twitteraccounts staan open, en daardoor is bijna iedereen te volgen en te benaderen. Een open netwerk lijkt qua discretie wellicht niet de eerste keus bij het zoeken naar een baan, maar Twitter kan wel ingezet worden om jezelf te profileren door kennis te delen, hulp te bieden en vragen te stellen. Ook vacatures vinden en meer te weten komen over een nieuwe werkplek kan goed via Twitter.

Nieboer: ‘Ik zie tweets langskomen waarin iemand vertelt een dagje mee te lopen op de afdeling waar hij gaat solliciteren, die opgevolgd worden door tweets van artsen die er al werkzaam zijn om hem welkom te heten. Twitter is bij uitstek het medium om bij vakgenoten te informeren waar vacatures zijn en bij toekomstige collega’s te informeren hoe de sfeer in een ziekenhuis is. Daarnaast zie ik dat steeds meer ziekenhuizen gebruikmaken van Twitter om nieuw personeel te werven. Sommige ziekenhuizen doen zelfs al hun acquisitie via social media. Als je hangjongeren wilt bereiken, ga je hen niet op een zondagochtend bij de kerk zoeken. Zo denken ziekenhuizen nu ook; als je mensen wilt bereiken die dagelijks op social media zitten, is dat ook de plek waar je je zoektocht begint.’



Tips voor succes op Twitter

1. Een professionele gebruikersnaam op Twitter draagt bij aan de vindbaarheid op Google. Een voor- en achternaam, eventueel met een link naar een specialisme, voldoet.

2. Schrijf een twitterbiografie met behulp van steekwoorden of korte zinnen. Dankzij een verwijzing naar een LinkedIn-profiel hebben wervings- en selectiebureaus en toekomstige collega’s de mogelijkheid om verder te lezen.

3. Gebruik bij voorkeur dezelfde foto als op LinkedIn. Dit
vergroot de herkenbaarheid.

4. Volg collega’s uit het vakgebied, ziekenhuizen en zorginstellingen en accounts die medische vacatures delen.

5. De richtlijn is 80 procent zakelijk, 20 procent privé. Twitter over nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied, bezochte congressen of deel links naar interessante artikelen.



Positief profiel
Volgens BKV-directeur Ruygt is het voordeel van social media dat we nu sneller to the point komen, en sneller reacties krijgen. ‘Vroeger ging dat via omwegen’, aldus Ruygt. ‘Nu zien mensen snel aan je profielen op internet wie je bent.’

Maar social media maken het vinden van werk niet alleen maar makkelijker. Met name jonge artsen worden op internet benaderd door partijen die hun begeleiding aanbieden, ziet BKV. Ruygt: ‘Ze zien soms door de bomen het bos niet meer. Bij elke stap die ze daarin zetten, vragen ze zich af: wat betekent dit voor mijn carrière?’

Maar Jop van den Berg, coassistent en twitteraar onder @docjop, ziet alle mogelijkheden juist als een uitgelezen kans. ‘Dankzij Twitter regelde ik een stage op het brandwondencentrum, een coschap bij de forensische geneeskunde, kon ik spreken op een symposium en werd ik onlangs door mijn faculteit gevraagd via social media een module ‘professioneel gedrag’ aan te bieden en uit te werken. Twitter heeft mij nu al heel veel opgeleverd voor mijn toekomst als arts.’ Nieboer ondersteunt zijn mening. ‘Wanneer een coassistent twittert dat hij een fantastisch coschap gelopen heeft en echt de juiste keuze heeft gemaakt, geeft mij dat een enorm positieve indruk van iemand. Als je als jonge dokter social media bewust inzet, kan dit in hoge mate bijdragen aan de vorming van een positief profiel.’

Keuze
Dat social media bewust worden ingezet, is hierbij wel cruciaal. Veel artsen beseffen niet welke risico’s die socialenetwerksites ook met zich meebrengen. Ruygt. ‘We hebben wel meegemaakt dat een dokter in een uitgaans-tenue op LinkedIn staat. Dat is prima, maar wees er alert op dat iedereen dit kan zien.’ Nieboer kent deze verhalen ook uit de praktijk. 'Ik hoorde van een meisje dat mede niet is aangenomen vanwege haar uitdagende foto’s op Facebook. Je moet je wel realiseren dat alles wat je online zet terug te vinden is.' 'In het algemeen is het goed om te beseffen dat je altijd een keuze hebt', adviseert Ruygt, ‘Zet ik dit op internet of niet?’



MedischContactBanen

Medischcontactbanen.nl brengt dagelijks nieuws over werk en inkomen. Daarnaast worden alle vacatures voor artsen gerangschikt per functiegebied en kunt u zoeken op functie, regio, dienstverband en soort aanstelling. Automatische vacature-alerts via e-mail ontvangen behoort tot de mogelijkheden.

In studentenblad Arts in Spe van dit kwartaal staat een artikel over social media en het vinden van een opleidingsplaats. Lees het hier: In 140 tekens naar een opleidingsplek.



Lees ook



<b>Download artikel in PDF</b>
werk werk en inkomen social media
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.