Laatste nieuws
2 minuten leestijd
Federatienieuws

ORDE: Medisch specialisten omarmen rekenschap en transparantie

Plaats een reactie

De Orde van Medisch Specialisten ondersteunt de aanpak van Van der Werf om de klant een centrale plaats te geven en meer ruimte te creëren voor de sector zelf. Patiënten en andere partijen vragen in toenemende mate om inzicht in de bedrijfsprocessen en de resultaten daarvan in de gezondheidszorg. Dit is een maatschappelijke trend die een stimulans is voor kwaliteitsverbetering, mits vertaald in de juiste sturings- en meetinstrumenten.



Van der Werf benoemt 4 stappen:


Stap 1: benoem de rechten en plichten van de patiënt


De klant heeft recht op informatie, zeker in verband met de dit jaar geïntroduceerde marktwerking. Voor aantoonbare hoge kwaliteit van zorg (patiëntgericht, effectief, veilig, tijdig) kan en mag een redelijke prijs worden gevraagd. Productinformatie over kwaliteit en prijs is dus een vereiste. En aangezien de kennis van de producten bij de professionals ligt, moet ook de regie over die informatie in hun handen liggen. Medisch specialisten nemen daarin al hun verantwoordelijkheid. Zo zijn Orde en CBO in maart gestart met een landelijk project voor het opzetten van externe indicatoren die de patiëntveiligheid en de zorgeffectiviteit meten voor enkele veel voorkomende aandoeningen in het B-segment van de DBC’s.



Stap 2: rekenschap en transparantie moet je willen


Voor medisch specialisten is het niet de vraag óf ze rekenschap en transparantie willen, maar hóe!


Het leveren van hoogwaardige zorg is de essentie van het  beroep. Vooralsnog is het geven van rekenschap binnen de zorg sterk intern gericht: in het individuele contact tussen arts en patiënt, in- en externe visitaties,  jaarverslagen, spiegelgesprekken, richtlijnontwikkeling, indicatoren, kwaliteitsregistraties waaronder complicatieregistratie et cetera. Het grote publiek is hiervan onvoldoende op de hoogte. De Orde zal de profilering stimuleren, zodat de medisch specialisten die het komend jaar voort-varend aanpakken.


De externe gerichtheid van rekenschap is sterk in ontwikkeling. Zorgaanbieders leveren op dit moment extra inspanningen, omdat de materie nog complexer blijkt te zijn dan eerst werd aangenomen.



Stap 3: meer verantwoordelijkheid én vrijheid voor de zorgsector


Medisch specialisten willen gráág meer verantwoordelijkheid en vrijheid. Op basis van de kwaliteitsinstrumenten en de eisen voor (her)registratie als medisch specialist is de Orde samen met de wetenschappelijke verenigingen begonnen de voorwaarden van professionele kwaliteit uit te werken. Het eisenpakket wordt de professionele standaard, het kwaliteitslabel van de medisch specialist dat publiek zichtbaar zal zijn.



Stap 4: gestroomlijnd toezicht in belang van klant


Eén kwaliteitsautoriteit heeft de steun van de Orde, mits inderdaad de objectieve criteria mede tot stand komen op basis van kennis van de professionals. Het recent gestarte Dutch Network for Clinical Excellence (DNCE) zou hiertoe een sleutelrol kunnen vervullen. Het DNCE is een netwerk van zorgaanbieders, met als doel de patiëntenzorg in al zijn facetten te verbeteren door het delen van kennis en expertise én het afstemmen van activiteiten.



Download op

www.orde.nl

het volledige rapport: ‘Rekenschap en transparantie moet je omarmen’.



www.orde.nl


Federatienieuws marktwerking in de zorg
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.