Laatste nieuws
arts en patiënt

Visite aan het bed terug van weggeweest

1 reactie

ARTS & PATIËNT

Radboudumc herstelt contact tussen patiënt en zorgverlener

De gewoonte om in ziekenhuizen de patiëntenvisite achter computerschermen af te werken, maakt niemand gelukkig en is ook nog eens inefficiënt. In het Radboudumc gaan artsen en assistenten daarom weer echt aan het bed zitten.

Patiënten die bij ons zijn opgenomen, krijgen elke dag meerdere malen visite van diverse hulpverleners. De gemiddelde duur van zo’n visite is vier minuten. De patiënt ligt meestal in bed, vaak op een zaal met meerdere patiënten en ziet zich omringd door meerdere mensen die met de beste voornemens onder aanzienlijke tijdsdruk in die vier minuten informatie uitwisselen, plezierige of minder plezierige emoties delen en daar ook nog een onderwijsmoment in proberen te verwerken. Een vrijwel onmogelijke en explosieve combinatie waar eigenlijk niemand echt gelukkig mee is, althans zo leren ons verhalen van onze artsen, patiënten en verpleegkundigen. Marcel Levi schrijft in Medisch Contact van 30 mei jl. dat het geen verrassing is dat de artsenvisite vaak gebrekkig loopt, omdat nergens in de opleiding enige aandacht wordt besteed aan de visite (MC 22/2014: 1093).

Op de afdeling Interne Geneeskunde van het Radboudumc is, met als inspirator het lid van de raad van bestuur Cathy van Beek, de onbevredigende situatie rondom de visite aanleiding geweest om hierin verandering aan te brengen. Daarbij nemen de aiossen een centrale plaats in. 

Net zoals vroeger
De afgelopen jaren hadden de aiossen en hun supervisors zich steeds meer teruggetrokken op de artsenkamer, ver verwijderd van de patiënt, waar achter de computerschermen een virtuele visite plaatsvond en het zorgproces van de patiënt werd georganiseerd. Daarna werd – als sluitstuk van de ‘visite’ – nog snel even langs de bedden gelopen.

Inmiddels vindt de ochtendvisite weer in zijn geheel plaats aan het bed van de patiënt, net zoals dat vroeger ging. Het contact tussen patiënten en zorgverleners is nu weer het startpunt van de visite. De aios en verpleegkundige blijven ook niet staan, maar gaan naast de patiënt zitten en betrekken deze actief bij het diagnostisch en therapeutisch proces. De patiënt fungeert daarbij als partner in zijn eigen zorgproces. De ‘patiënt als partner’ is sinds enkele jaren een speerpunt van het Radboudumc.

Efficiënter
Een groot voordeel van deze visite ‘aan het bed’ is dat de aiossen hun beleid niet meer baseren op indirect verkregen informatie van verpleegkundigen en gegevens uit de computer, maar op direct verkregen gegevens uit de anamnese en het lichamelijk onderzoek. Want die zijn nog steeds de kern van het geneeskundig proces. In de praktijk wordt in plaats van informatie te vergaren uit een direct contact met de patiënt, steeds meer geleund op kostbaar aanvullend onderzoek. Tijd nemen voor direct contact met een patiënt tijdens de visite kan zo het aanvragen van onnodig aanvullend onderzoek voorkomen. Zo kan bij een patiënt die is opgenomen voor analyse van koorts een uitgebreid radiologisch onderzoek geannuleerd worden, omdat bij de visite een duidelijke aanwijzing voor de oorzaak van de koorts gevonden wordt.

De visite aan het bed blijkt ook efficiënter te zijn. Hoewel wij veel meer tijd direct met de patiënt doorbrengen, is door het grotendeels wegvallen van de voorbereiding achter de computer de totale duur van de visite een stuk korter geworden. Het voorbespreken op de artsenkamer kostte immers veel tijd en het beleid moest vaak nog gewijzigd worden na het bezoek aan de patiënt. Met behulp van ICT-hulpmiddelen, zoals tablets, worden belangrijke gegevens in het bijzijn van de patiënt genoteerd en worden digitale opdrachten voor bijvoorbeeld medicatiewijzingen direct verwerkt.

Privacy
Een eerste evaluatie na de invoering van onze nieuwe manier van visite lopen liet een overwegend positief geluid horen. Patiënten waren te spreken over het persoonlijke contact met hun arts en de intensievere betrokkenheid bij hun zorgproces. Dit werd onderschreven door zowel aiossen als verpleging, die ook tevreden waren over de betere efficiëntie. Wel werd als nadeel genoemd dat er een gebrek aan privacy is tijdens een uitgebreide visite aan het bed op meerpersoonskamers. Ook hier kunnen nieuwe technologieën een oplossing bieden. Inmiddels experimenteren wij, in samenwerking met het Radboud Reshape Center, met een audiosysteem dat een ‘maskeergeluid’ produceert waardoor andere patiënten tijdens de visite moeilijk kunnen verstaan wat met een patiënt wordt besproken.

De dagelijkse visite is een belangrijk onderdeel van de ziekenhuiszorg en het is dan ook verwonderlijk dat er bijna geen wetenschappelijk onderzoek is verricht naar de optimale inrichting van deze visite. Ons project wordt wél, in nauwe samenwerking met IQ healthcare, de wetenschappelijke afdeling van het Radboudumc, aan een wetenschappelijke evaluatie onderworpen.

De herbezinning op de visite zoals wij die nu doormaken, brengt ons tot de essentie van de gezondheidszorg: een directe ontmoeting tussen mensen in nood en zorgverleners. Met alle technologische ondersteuning die daarbij beschikbaar is, is die ontmoeting ook vandaag de dag de kern van het zorgproces.


Quirijn de Mast, internist-infectioloog, afdeling Interne Geneeskunde Radboudumc

Inge Schouten, verpleegkundige, afdeling Interne Geneeskunde Radboudumc

Jan Smit, hoofd afdeling Interne Geneeskunde Radboudumc


contact: jan.smit@radboudumc.nl; cc: redactie@medischcontact.nl

Geen belangenverstrengeling gemeld


Lees ook

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • dr A.J.M. Schipperijn

    Internist met pensioen, NOORDWIJK

    Geachte collega Smit,
    Moge uw artikel: "Visite aan het bed terug van weggeweest" in Medisch Contact van 18 september j. l. (2014. 38: 1827 - 1828) een inspiratie zijn voor alle ziekenhuizen in Nederland om de visite aan het bed weer in te stellen. Ik... was vroeger niet anders gewend te ervaren (co-assistent als assistent) als te handelen (als specialist - internist) en vond die visites altijd boeiend door de directe contacten met de patiënten. Verder commentaar niet nodig: de strekking van uw artikel is overduidelijk.

    Met collegiale groet,

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.