Laatste nieuws
Ruud Gebel
5 minuten leestijd
huisartsenzorg

Kaljouw heeft verkeerd beeld van huisartsenzorg

12 reacties

OPEN BRIEF

Huisarts Ruud Gebel schrijft een open brief aan Marian Kaljouw, voorzitter van de adviescommissie ‘innovatie, zorgberoepen en opleidingen’, die de minister van VWS adviseert over vernieuwingen en verbeteringen van beroepen en opleidingen in de zorg. Het laatste rapport van deze commissie schoot Gebel in het verkeerde keelgat.

Geachte mevrouw Kaljouw,

U en ik hebben korte tijd samen in een werkgroep van de VVD-partijcommissie gezeten die advies uitbracht over taakdelegatie in de zorg. Wij waren het vaak oneens. Dat is nu niet anders.

In De Dokter van mei 2015 zegt u over het rapport ‘Naar nieuwe zorg en zorgberoepen: de contouren’ van Zorginstituut Nederland: ‘Huisartsen kijken vaak niet naar wat mensen nodig hebben, maar naar wat zij voor iemand in de aanbieding hebben.’ En: ‘Een groot deel van het werk van huisartsen bestaat uit geruststelling. Het is toch zonde om dat door een huisarts te laten doen? In de toekomst gaan huisartsen weer doen waarvoor ze opgeleid zijn.’
Als u als voorzitter van deze commissie uitspraken doet die blijk geven van een groot gebrek aan kennis van het werkveld, heb ik op voorhand geen vertrouwen in het advies van uw commissie. Dus heb ik het rapport maar eens gelezen.

Huisartsen worden opgeleid om ernstige van niet-ernstige zaken te onderscheiden. Pas nadat wij hebben vastgesteld dat er niets (ernstigs) aan de hand is – dat weet je pas achteraf –, stellen wij de patiënt gerust. Voor niet-ernstige kwalen, en voor een deel van de ernstige kwalen, bieden wij een afdoende oplossing, zo nodig samen met gemeente, wijkverpleegkundigen, paramedici, maatschappelijk werk en eerstelijns-ggz. Slechts een fractie van de patiënten verwijzen we naar specialistische zorg. Wij hebben alles in de aanbieding wat een patiënt vraagt.

Want wij werken sinds jaar en dag vraaggericht. Maar de patiënt krijgt in een deel van de gevallen niet wat hij direct vraagt zoals een foto of een verwijzing. Door de vraag achter de vraag te achterhalen, krijgt hij waar hij eigenlijk om vraagt, namelijk dat wat hij nodig heeft om weer goed te kunnen functioneren, variërend van geruststelling tot behandeling in een academisch centrum.

Het is niet zonde om een huisarts dat te laten doen. Integendeel, dit is de basis van ons zorgsysteem waar een groot deel van de wereld met jaloezie naar kijkt. De huisarts weet pluis van niet-pluis te onderscheiden en kijkt samen met de patiënt naar wat de patiënt nodig heeft. Vaak is dat geruststelling, soms is dat behandeling binnen de eerste lijn, zelden is dat behandeling in de tweede lijn. De huisarts wordt door patiënten sinds jaar en dag hoog gewaardeerd.

Waar ik van geschrokken ben is uw poging patiënten onder te verdelen in burgerprofielen en voor elk profiel een zorgarrangement en multidisciplinair team samen te stellen. Is dat vraaggericht werken?
Wij zijn sinds 2013 in Alphen aan den Rijn samen met andere eerstelijnswerkers, gemeente, maatschappelijk werk en thuiszorg bezig zorg en welzijn met elkaar te verbinden. We willen zaken zo organiseren dat we meer tijd besteden aan direct contact met de zorgvragers en minder aan vergaderen en overleg. Elke patiënt kent zijn unieke multidisciplinaire team, bij bijna geen enkele patiënt is dat team hetzelfde: een andere huisarts, een andere wijkverpleegkundige, een andere praktijkondersteuner, andere mantelzorgers en andere vrijwilligers (die ik ook tot het team reken), andere specialist, andere apotheker, wel of geen fysiotherapeut, ergotherapeut, logopedist. Er is niet één team. Een poging om patiënten in hokjes onder te verdelen is gedoemd te mislukken en verhindert vraaggericht werken in plaats van het te faciliteren.
We hebben elk halfjaar een drukbezochte netwerkborrel waar iedereen komt die iets met zorg te maken heeft: van de wijkagent tot de Zonnebloem, en van de huisarts tot de welzijnsmedewerker. Hier leren we elkaar en elkaars werkveld en competenties beter kennen. We zijn bezig met een pilot voor preventieprojecten in de wijk. We gaan werken met een digitaal communicatieplatform onder regie van de patiënt, waarbij iedereen die met de zorg en het welzijn van een patiënt te maken heeft van deze patiënt toestemming krijgt om in het zicht van de patiënt met elkaar te communiceren. We gaan starten met m-health en thuismetingen. We halen niet alleen steeds meer diagnose- en behandelmogelijkheden in onze praktijken, maar ook steeds meer disciplines als thuiszorg en gemeente (WMO). Zo zorgen we dat de patiënt krijgt wat hij of zij vraagt en nodig heeft.

Deugt er niets van het rapport? Nee hoor, maar veel is niet nieuw. Dat we ons moeten richten op het functioneren en niet op de ziekte van mensen, dat voorzorg en gemeenschapszorg minstens zo belangrijk zijn als laag- en hoogcomplexe zorg, dat we gebruik moeten maken van m- en e-health en domotica, dat we moeten uitgaan van de kracht van de burger, dat we moeten samenwerken en lijnoverstijgend moeten denken, is juist, maar dat besef is inmiddels al doorgedrongen.

En o ja, nog een stukje uit het rapport: ‘Dit advies beoogt een transformatie van het huidige systeem (…). Dit is eigenlijk alleen te realiseren wanneer men in staat is het eigen referentiekader te ontstijgen en vooruit te kijken met het algemeen belang voor ogen en niet uitsluitend het eigen belang. We staan op de drempel van een nieuwe periode waarin we gevestigde belangen en posities ter discussie stellen. Dit doen we omwille van de kwaliteit en continuïteit van de gezondheidszorg en vooral in het belang van de burgers van Nederland.’
U zet hier iedereen die het niet met u eens is weg als pleiters voor het eigenbelang, als mensen die niet willen veranderen. Dat is een bekende politieke truc, maar ik heb lang genoeg in de politiek gezeten om mij daar niets van aan te trekken. Ik heb het belang van patiënten voor ogen, die gebaat zijn bij zorg op maat, bij betrokken hulpverleners die van elkaar weten wat ze doen en bij zorg dicht bij huis. Zij zijn niet gebaat bij zorgarrangementen en burgerprofielen.

Mevrouw Kaljouw, ik hoop oprecht dat uw rapport geen werkelijkheid wordt. Het wordt er niet beter of goedkoper van. Ja, in opleidingen moet meer aandacht worden besteed aan interdisciplinaire en lijnoverstijgende samenwerking, en deze beweging is al gaande. Houd u aan uw opdracht en doe daar aanbevelingen voor. Laat zorgvragers en zorgverleners samen hun gang gaan. Verbetering van de zorg: daar komen we samen wel uit.
Ik ben graag bereid met u van gedachten te wisselen.

 

Met vriendelijke groet,

Ruud Gebel, huisarts

 

 

contact

gebel@huisartsenprelude.nl

cc: redactie@medischcontact.nl

Geen belangenverstrengeling gemeld


Lees meer

© iStock
© iStock
huisartsen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • A.M.S. van Aarnhem

    huisarts np, NIEUWEGEIN Nederland

    Dank voor alle mensen die de moeite hebben genomen om een reactie te schrijven. Inderdaad een drama en wat een (gebrek aan) visie en inzicht mn haar opmerking betreffende geruststelling. IK vraag me eigenlijk af hoe groot de invloed van die commissie... is; weet iemand dat???met groet

    Aty van Aarnhem, huisarts n.p

  • M Brok

    anios, Amsterdam nl

    Mooie reactie, op iemand die voorzitter is benoemd omdat ze en lid van de VVD is en vriendjes met Mw Schippers. Dus gewoon het VVD beleid verzetloos herkauwd.

    Daarbij passeert ze huisartsen niet alleen, in reactie op haar blog op Skipr laten patient...en ook weten zich gepasseerd te voelen in hun wensen. Zij vinden een meedenkende huisarts wel belangrijk en zorgverzekeraars minder.

  • J.W. van der Kouwe

    huisarts n.p., Nijmegen Nederland

    Al jaren wacht ik op het moment dat de echte aanval op de huisartsgeneeskunde wordt ingezet: de transitie van de academisch opgeleide huisarts naar de HBO-opgeleide huisarts.
    Volgens mij is met het rapport van Kaljouw een begin hiervan gemaakt. ("Zet... die dure en overbodige huisarts maar aan de zijkant. Voor geruststelling is een lagere opleiding immers ook voldoende.")

  • C.H.G.M. van Moorsel

    huisarts, UDEN Nederland

    Met mensen als mw. Kaljouw als leiding-/richtinggevenden in de zorg en als adviseurs van de minister is het nogmaals duidelijk dat het roer inderdaad om moet. Dit lijkt erg op het willen 'slachten van de kip met de gouden eieren'

  • W.J. Duits

    Bedrijfsarts, HOUTEN Nederland

    Het probleem van de gezondheidszorg ligt niet in een van de beroepsgroepen, het probleem van de zorg ligt in het missen van regie. In plaats van te zoeken naar "beter opgeleide"HBO-ers, kan de aandacht beter uitgaan naar, "academische denkniveau vers...terken" bij de artsen en hen de rol terug te laten nemen die ze horen te hebben, het voeren van de regie over een zorgtraject. Daarbij ondersteunt door goed opgeleide verpleegkundigen, psychologen, fysiotherapeuten en andere paramedici. Maar iemand moet in een proces of traject de eindverantwoordelijkheid hebben en de mogelijkheid het aan te sturen. Wanneer dat niet is geregeld wordt het een Poolse landdag, iedereen doet er zijn zegje over vanuit zijn eigen competentie, of juist incompetentie. En er gebeurt niets en niemand is verantwoordelijk. Hou op met dit ellebogen werk tussen verpleging/paramedici en artsen, het is gewoon een feit dat artsen universitair zijn geschoold, daar hoort ook een bepaald denkniveau bij, laat artsen dat gebruiken en doe er je voordeel mee.

  • A.E. Keja

    huisarts, Rijssen Nederland

    Dank collega Gebel voor uw reactie op mw Kaljouw! U weet precies te verwoorden wat uw collega's denken!
    Mw Kaljouw zal wel een vazal van Mme Edith zijn. De politiek toont de laatste tijd aan als een kip zonder kop populisme te bedrijven zonder enige ...kennis en zonder enige voeling met onze praktijk van alledag te hebben.
    Zonde van het geld!
    De patient verdient beter!

  • M. Vasbinder

    medico familiar y comunitario, 03725 TEULADA ALIC Spanje

    Waar hebben we eigenlijk die zorgautoriteit voor nodig? Om vriendjes een baantje te bezorgen?

  • GJ Bonte

    Neuroloog, Dalfsen Nederland

    Ik zou niet al te veel rekenen op competente en integere NZa medewerkers... Die worden weggepest en plegen suïcide...

  • J.C. Nobel

    Praktijkhouder, Alphen aan den Rijn

    Heldere en eerlijke taal van Ruud Gebel, een bevlogen huisarts met zijn voeten in de klei.

    Wat Caljouw – per 1 juni nieuwe voorzitter van de NZa - schrijft over huisartsen is niet alleen ontluisterend maar ook ongelofelijk dom. Ze slaat een merkwaa...rdige en meewarige figuur door een wereldwijd gewaardeerde sector als de Nederlandse huisartsenzorg, te diskwalificeren met een aanval op nota bene één van zijn professionele kernwaarden:

    “Een groot deel van het werk van huisartsen bestaat uit geruststelling. Het is toch zonde om dat door een huisarts te laten doen? In de toekomst gaan huisartsen weer doen waarvoor ze opgeleid zijn.”

    Wat een armoe, wat een visie!

    Dat juist hier de huisarts als geneeskundige, geneeskunst kan bieden, ontgaat Caljouw helaas. Ook begrijpt zij niet dat met deze professionele competentie de huisarts miljarden bespaart voor de BV Nederland door zijn of haar focus op zinnige en zuinige zorg.

    Het is te hopen dat er voldoende competente en integere NZa-medewerkers zijn die nieuwe missers vanuit de NZa-top, kunnen voorkomen. En dan maar bidden dat deze nieuwe NZa-voorzitter [VVD] eerlijker en beter zal luisteren dan haar voorgangers destijds.

  • M. Ooms

    huisarts, NIJEVEEN Nederland

    Ik heb een plekje op mijn onderarm: Kan dat kwaad?
    De laatste paar dagen heb ik wat pijn op de borst, kan het veroorzaakt worden door mijn hart?
    Mijn dochter is van de trampoline gevallen, haar arm doet veel pijn, is het gebroken?
    Mijn zoontje van ...1 maand oud is snotterig en benauwd, hij drinkt niet goed, ik durf zo de nacht niet in.

    Deze vragen kun je allemaal zomaar voorgeschoteld krijgen op 1 dag. En als je de patient dan kan geruststellen is dat mooi. Ik dacht dat ik opgeleid was om uit te zoeken of ik iemand kan geruststellen (om een hulpvraag te beantwoorden)of niet. Als ik het mis heb hoor ik dat graag, dan zoek ik een ander beroep en vraag ik me af wie deze mensen dan nakijkt om ze dan indien mogelijk, kan geruststellen.

  • J.C. Nobel

    praktijkhouder, Alphen aan den Rijn

    Het gaat toch echt over Kaljouw en niet over Caljouw........

    oh oh oh wat dom, van die Nobel :-)

  • G K Mitrasing

    Vogelvrije Huisarts, Heerhugowaard

    Iemand die geen verstand of inzicht heeft in de huisartsenzorg is al jaren een kenmerk om geselecteerd te worden voor een functie bij de NZa...

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.