Laatste nieuws
2 minuten leestijd

Concurrentie en kiezen

1 reactie

Concurrentie en marktwerking impliceren kiezen en vooral gebruikmaken van keuzevrijheid. Maar de Amerikaanse psycholoog Barry Schwartz wordt niet moe te beweren dat mensen keuzemoe zijn. En dat slaat de bodem onder de marktwerking weg. Die keuzemoeheid kent diverse oorzaken. Zo meent filosofe Annemarie Mol dat het beeld van de rationele, kiezende burger waar de liberale economie van uitgaat, zeker in de zorg niet klopt met de werkelijkheid. In De logica van het zorgen (dat al kort ter sprake kwam in MC 51-52/2005: 2086-9) schrijft ze dat burgers hun vermogen tot kiezen ontlenen ‘aan de stille dienstbaarheid van hun organen’. ‘Je kunt als patiënt dan ook slechts burger hopen te worden voor zover je geen last hebt van je lichaam.’ Mol neemt daar geen genoegen mee en roept op tot ‘patiëntisme’. Van het feminisme, zegt ze, hebben we geleerd dat het persoonlijke politiek is. Ze past dat inzicht toe op de politieke positie van de patiënt met zijn (chronisch) zieke, grillige lichaam, en stelt de vraag welke samenleving hem beter past: de liberaal-democratische waarin we als gezonde, ideale burgers figureren, of ‘een nog te ontwikkelen, nieuwe, patiëntistische’. Het antwoord van Mol ligt voor de hand, maar vooralsnog is er weinig kans op die laatste vorm. De heersende liberale opvatting over de inrichting van een markt van kiezende en consumerende burgers gaat immers uit van het adagium: klant in zorgland. Mol: ‘De taal van de markt kent louter positieve termen. Koopwaar is er aantrekkelijk, kiezen een vorm van vrijheid. De logica van het zorgen vertrekt vanuit iets negatiefs: het liefst had je geen diabetes. En heb je het wel, dan komt het toch nooit meer helemaal goed.’



Ook de bundel Vrijheid verplicht constateert een zekere ergernis onder burgers over keuze­vrijheid als panacee voor een waaier aan maatschappelijke knelpunten in onder andere zorg en onderwijs. Toch vragen de samenstellers zich af of het niet raadzaam is ‘duidelijke sferen van het leven te onderscheiden: die waarin keuzevrijheid wel een rol kan spelen en die waarin dat niet kan.’ Niet zonder reden: in één van de bijdragen wordt een andere Amerikaanse psycholoog opgevoerd, Martin Seligman. Hij heeft het begrip ‘aangeleerde hulpeloosheid’ gemunt (en empirische grondslag gegeven): als je mensen en dieren negatieve prikkels geeft zonder dat ze de mogelijkheid hebben daaraan te ontsnappen, schikken ze zich op den duur lijdzaam in hun lot. Mensen zonder keuzes worden lusteloos en lethargisch (zie het dienstbetoon in het voormalige Oostblok). Kiezen en marktwerking blijken zo bezien basisvoorwaarden voor actieve patiënten en daarmee van goede zorg en welzijn.


Wie heeft gelijk: Schwartz of Seligman? U mag kiezen.



Annemarie Mol, De logica van het zorgen, Van Gennep, ISBN 90 5515 652 3, 158 blz., 18 euro.


Menno Hurenkamp & Monique Kremer (red.), Vrijheid verplicht, Van Gennep, ISBN 90 5515, 651 5, 230 blz., 19,50 euro.

Media en cultuur marktwerking in de zorg
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • P.J.M. Kuilboer

    psychiater, NOORD-SCHARWOUDE

    Learned helplessness komt voort vanuit een proces van demoralisering volgens Seligman. Men verliest de moed en bezieling, raakt ontzield, en de directe omgeving wordt er ook door beinvloed v.v.. Door naar je lichaam te kijken als een automaat met all...erlei onderdelen, waarvan er een of meer niet meer goed functioneren of zelfs kapot zijn, werkt blokkerend, men komt stil en vast te staan. De aoto moet gerepareerd worden in de garage, er moet aan je gesleuteld worden, doormeten af stellen volgens het draaiboek, volgens de regels. Deze kijk (perspectief en perceptie)werkt ontzielend. Hoe weer bezieling terug te krijgen? Verschuiving van iemands kijk met hulp van een ander, en "installation of hope" kan maken dat iemand weer ondanks alle malheur en beperkingen in beweging komt, weer bezield raakt, en moed.
    En is moed niet om toch dat te doen waar je bang voor bent? Een voortbewegende ziel, onderweg naar morgen. Het doel en het gaan van de weg geeft richting en voldoening. De eindbestemming kennen we al. En als mens zijn we heel kwetsbaar en vol gebreken, dat maakt ons tot mens en medemens. Zorg hebben voor jezelf en de ander en elkaar bezielen. Een uitdaging om voorbij evidence-based medicine te streven naar understanding-based medicine. Van geneeskunde naar geneeskunst met oog voor de helende krachten in ieder mens en de contextuele factoren ( non-specifice factors, placebo-effect, nocebo-effect, iatrogeniciteit, medicalisering, consumentisme, waan van de dag etc.).

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.