Betere informatie afdwingen
Plaats een reactieBij directeur Iris van Bennekom van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) slaat de marktwerking wel erg door, wanneer de patiënt geen patiënt meer is, maar een zorgconsument (MC 45/2006: 1796). Zoals men sokken koopt, koopt de patiënt zorg bij de zorgaanbieder. Als de zorgaanbieder de zorg niet op tijd kan leveren, moet hij de patiënt maar doorverwijzen naar een ander.
Het is een rauwe simplificatie van de werkelijkheid. Gelukkig is nog steeds sprake van een arts-patiëntrelatie, die meestal minder vluchtig en vrijblijvend is dan Van Bennekom suggereert. De patiënt is maar zelden geneigd louter om redenen van wachttijd zijn heil elders te zoeken, juist vanwege de opgebouwde relatie met zijn behandelaar.
De NPCF-directeur verwijt de zorgaanbieders een gebrek aan moed tot transparantie en legt een relatie met het feit dat zorgaanbieders geen ondernemers zouden zijn. Hiermee slaat zij de plank op enkele punten mis. Ten eerste is de zorg wel degelijk steeds transparanter geworden, alleen niet zoals de NPCF wil. Van Bennekom gaat voorbij aan de complexiteit die gepaard gaat met de definiëring van zorginhoudelijke kwaliteit en hoe hierover de consument op heldere en objectieve wijze te informeren. Ten tweede kan men van zorgaanbieders geen ondernemingszin verwachten, zolang er nog geen sprake is van echt vrije marktwerking zonder tussenkomst van de overheid.
Zolang er voor zorgaanbieders nog geen vrije markt bestaat en zorgverzekeraars dreigen met budgettaire maatregelen, zullen zorgaanbieders niet het achterste van hun tong laten zien. Van Bennekom denkt bij haar streven tot openheid de zorgverzekeraars aan haar (lees: de consumenten) zijde te hebben. Dit is naïef: de zorgconsument heeft in het huidige denken over marktwerking in de zorg meer te vrezen van de zorgverzekeraars dan van zijn arts. De NPCF lijkt in deze niet de belangen van haar leden te dienen.
Doetinchem, november 2006
K.C.A. van Engelenburg, chirurg
- Er zijn nog geen reacties