Laatste nieuws
Pieter Rodenburg
2 minuten leestijd
Federatienieuws

NVAB-voorzitter: Bij een collega op bezoek !

Plaats een reactie

Enige tijd geleden heeft de KNMG de nota ‘Het functioneren van de individuele arts’ aangenomen. Volgens die nota is het de bedoeling dat de beroepsverenigingen (OMS, LHV, NVAB etc.) een systeem van peer to peer-evaluatie opzetten. De NVAB heeft dit systeem van zelfevaluatie door middel van visitatie opgenomen in haar Strategische Leidraad 2006-2010.



Los van voornemens die wij met elkaar als artsen hebben gemaakt, is het door de marktwerking in de zorg - die al jaren bestaat in de bedrijfsgezondheidszorg en versterkt is door de maatwerkregeling arbodienstverlening - gewoon noodzakelijk dat wij in kwaliteit en attitude steeds optimaal werk leveren. De consument/patiënt stemt met de voeten: is je werk als individuele professional niet goed genoeg, dan kiest de hij een andere huisarts, wordt de bedrijfsarts op verzoek van OR of management vervangen of gaat de patiënt voor zijn heupoperatie naar een ander ziekenhuis.



Binnen de bedrijfsartsenpopulatie gaat in 2007 een pilotvisitatie lopen. Ook wordt er een werkconferentie met kringvertegenwoordigers, commissie- enwerkgroepvoorzitters georganiseerd. Toegerust met de kennis uit de pilot en de werkconferentie zal de visitatie aan de ALV van de NVAB worden voorgelegd (het streven is de najaars-ALV 2007).



De NVAB-Commissie Visitatie Bedrijfsartsen (CVB) heeft in de najaars-ALV gepresenteerd hoe zij tegen visitatie aankijkt en ook de pilot toegelicht. De CVB ziet visitatie als feedback op het verbeterplan dat iedere professional heeft, als ijkpunt in een permanent en cyclisch leerproces. Het is de bedoeling dat de bedrijfsarts bij de visitatie zijn portfolio toelicht. De bedrijfsarts laat zien hoe het staat met de eigen professionele ontwikkeling, de eigen werkcontext, de tevredenheid van werknemer/patiënt en bedrijf en welke rol de richtlijnen spelen bij het eigen professionele handelen. Voorkomen moet worden dat er willekeur ontstaat: altijd visiteren minimaal twee geregistreerde bedrijfsartsvisitatoren een groep van circa vijf geregistreerde bedrijfsartsen.



Het is de bedoeling dat het systeem zo wordt opgezet dat er geen extra kosten door worden gegenereerd. Dat kan worden bereikt door de vijf uur die men jaarlijks kan registreren ten behoeve van visitatie te beschouwen als accreditatiepunten voor bij- en nascholing. De visitatoren zullen eenmaal per vijf jaar langskomen.



Natuurlijk is het wennen op deze manier transparant te zijn. Het vergt een zekere bewustwording ook om te kunnen inzien dat het in het belang van iedere individuele arts is dat zo’n systeem er komt. Het behoedt de individuele arts en de patiënt/werknemer voor fouten, richtlijnen zullen systematischer worden gebruikt, er komt derhalve ook meer informatie vrij hoe die richtlijnen verbeterd kunnen worden et cetera. De beroepsuitoefening komt op een hoger plan, artsen komen minder alleen te staan. Zij houden hun beroep daardoor beter vol, zullen langer up-to-date blijven met hun kennis en ook langer naar eigen tevredenheid en die van anderen hun beroep kunnen blijven uitoefenen. Belangrijk in deze tijd van zilveren haardossen en langer doorwerken! 



Alleen inhoudelijk sterke professionals en bewuste patiënten/cliënten zullen samen de gezondheidszorg in Nederland de juiste richting kunnen geven. Dan zullen er ook gemotiveerde voorstellen komen om de zorg gestalte te geven: het ziekenhuis dat besluit om de meest ervaren specialisten bij de eerste hulp te positioneren, het bedrijf dat het productieproces wijzigt omdat de bedrijfsarts door onderzoek heeft aangetoond dat dan de belasting van het bewegings­apparaat afneemt en de huisartsengroep die besluit om onder één dak te gaan zitten met de eerstelijnspsycholoog om de grote hoeveelheid psychosociale problematiek in de wijk goed het hoofd te bieden.



Collega’s die van elkaar leren en daardoor elkaar en de patiënt goed helpen. Dat lijkt me een goede start voor 2007!



Pieter Rodenburg, voorzitter NVAB

Federatienieuws KNMG marktwerking in de zorg
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.