Laatste nieuws
Steven van Eijck
3 minuten leestijd
Federatienieuws

LHV-voorzitter: SOS Arts: panacee of overbodig?

2 reacties

Ik neem u mee naar een klein toneelstukje in een denkbeeldige toekomst. Het is een willekeurige zondagmiddag rond een uur of zes. Mevrouw Jansen heeft al de hele dag pijn in haar schouder en het wordt steeds erger. Ze vraagt haar man de huisartsenpost te bellen. Je ziet meneer Jansen denken: eerst bellen en alles uitleggen en dan door de regen naar de huisartsenpost. En om 7 uur begint het voetballen. Al snel volgt zijn antwoord: ‘Weet je wat jij moet doen? Gewoon die SOS-jongens even bellen. Het kost even wat, maar ze komen meteen. Het telefoonnummer ligt naast de folder van de pizzakoerier.’



Is dit een komische sketch voor twee personen? Niet als het aan SOS Arts ligt. Die organisatie introduceert vanaf 1 september de Nederlandse versie van de Franse SOS Médecins. Met argumenten dat huisartsen en huisartsenposten steeds slechter bereikbaar zijn en nauwelijks meer visites willen afleggen, zet men een landelijk dekkend netwerk van artsen op. Bel een centraal telefoonnummer en er komt direct een arts langs. Prachtig, denkt u misschien, marktwerking in de zorg kan niet ver genoeg gaan. Een patiënt die een visite van een arts wil, heeft daar gewoon recht op.



Ik plaats hier enige kanttekeningen bij. In de eerste plaats bestaat er in Nederland huisartsenzorg die 7x24 uur beschikbaar is voor hulpvragen. Het is voor de patiënt alleen maar verwarrend als er daarnaast nóg een systeem komt. Wanneer bel je nu wie en wie moet je dan weer bellen bij echte spoed? Deze onduidelijkheid versterkt in mijn ogen de aanzuigende werking van de SEH-afdelingen in ziekenhuizen. En huisartsen en ziekenhuizen zijn het er, getuige de NOVA-uitzending van 20 februari, over eens dat dit al te veel gebeurt.



Natuurlijk moet er iets gebeuren als in de praktijk blijkt dat huisartsen niet altijd even snel bereikbaar zijn of als een huisartsenpost voor een deel van de patiënten wel erg ver weg is. Maar die oplossingen moet je binnen de bestaande structuur vinden en niet door er een nieuwe structuur naast te leggen.



Daarnaast kan de zorg die SOS Arts wil leveren, niet tippen aan de zorg die de huisarts nu levert. Het wordt zorg zonder achtergrondinformatie uit het medisch dossier, zonder kennis over medicatiegebruik en bijwerkingen en zonder inzicht in de leefsituatie van de patiënt. Allemaal informatie die in sterk toenemende mate ook op huisartsenposten voorhanden is. Ik zie het gevolg al: de patiënt krijgt te horen de volgende dag toch maar even naar de eigen huisarts te gaan of wordt bij gebrek aan gegevens direct naar het ziekenhuis verwezen. Tel uit je winst.



Over winst gesproken, de patiënt moet gewoon extra geld neertellen voor deze dienst. Verzekeraars vergoeden deze vorm van zorg op dit moment niet, waardoor patiënten vooralsnog de hoofdprijs ervoor moeten betalen. Maar zelfs als de verzekeraar zou vergoeden, dan claimt SOS Arts nog een eigen bijdrage. En daar waren patiënten, huisartsen en politiek Den Haag het toch al jaren over eens: geen financiële drempel voor de huisartsenzorg.



U begrijpt dat ik een uitnodiging om de lancering van dit initiatief bij te wonen, heb afgeslagen. Dat heeft mij er tenminste voor behoed te moeten luisteren (Telegraaf 20-02-’08) naar daar te berde gebrachte onzin dat huisartsen zich gedragen als ambtenaren die slechts om vijf uur naar huis willen en procedures belangrijker vinden dan de gezondheid van hun patiënten. En ik denk dat de professioneel opgeleide assistenten in huisartsenposten het als een belediging hebben ervaren om te worden weggezet als receptionisten zonder medische opleiding, die patiënten afpoeieren met het advies maar een beker warme melk te nemen.


Er komen heel veel mooie dingen uit Frankrijk, maar daar schaar ik dit initiatief niet onder.



Steven van Eijck, voorzitter LHV

Federatienieuws marktwerking in de zorg
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • M.F. Boon

    huisarts, HOOFDDORP

    Tja laten we duidelijk zijn dat de SOS arts er alleen voor medisch niet noodzakelijke en niet spoedeisende diensten is. Geen huisartsenzorg en ook niet specialistische acute zorg maar een soort pizzakoerier. Drugs (pammetjes en overbodige antibiotica...) of onterechte verwijzingen kunnen we verwachten van deze door de Minister toegejuichde dure overbodige dienst. Echte spoed komt overdag vrij weinig voor en is altijd wel inpasbaar, ook bij de meeste ingrepen kan even gestopt en gewacht worden tot de arts terug is. Bij echte spoed heeft de patient alle begrip, maar als ik u laat zitten voor een eisende keelpijn.......

  • Dr.J.L.Engelenburg

    arts/bioloog, Den Haag, 25 maart 2011

    Inderdaad, de arts is geen pizzakoerier. Die brengt pizza’s als daarom wordt gevraagd.
    Zoals ook de arts medische hulp wil geven als erom gevraagd wordt. Maar wat te doen als direct hulp gevraagd wordt en je vol zit met afspraken of je bezig bent aan... een ingreep? Je assistente laten redetwisten met de patiënt omtrent de urgentie van de hulpvraag?
    Zo komen we aan de essentie waar het omgaat en waar vijfentwintig jaren geleden * al over gediscussieerd werd: dienen we uit te gaan van een aanbod- of vraaggestuurde hulpverlening?.**
    Nog steeds sluiten artsen in beide lijnen de ogen voor de realiteit. Die leert dat, op vele gebieden, zeker ook van de medische hulpvraag een 7-dagenlange 24-uursvraag bestaat.
    We kunnen eindeloos blijven debatteren over wat de juiste keuze is, maar de hulpvraag is vraaggestuurd.
    Zolang wij niet beslissen komt er altijd wel een slimmerd die in het door de artsen opengelaten gat duikt en een SOS-dienst opricht. Een dienst die we met formele argumenten en procedures misschien nog even kunnen hinderen, maar die er zeker komt.
    Dit was niet nodig geweest als de artsen(-organisaties) zelf het gat gevuld hadden. Hoewel een roepende in de woestijn, pleit ik wederom voor een artsendienst, 24 uren per dag gedurende zeven dagen in de week. De dienst kan uitgaan van de bestaande ANW-diensten. Op de post dient dan altijd een arts beschikbaar te zijn die, liefst op verzoek van de huisarts van hulpvrager, een door de hulpvrager urgent geachte hulpvraag kan opvangen in geval de eigen huisarts niet direct beschikbaar is. Zeker zal de urgentie nog al eens vooral economisch of sociaal zijn (en wat dan nog?) en zal de financiering besproken moeten worden..
    Maar… het gaat om de basale vraag !!

    *J.L.Engelenburg Medische hulpverlening buiten kantooruren MC. Nr 51/52 - 18 december 1987 - 42 , pg 1611-12

    ** J.L.Engelenburg Blauwdruk voor een moderne huisartsenzorg MC nr.23, 5juni 1989, - 44, pg.773

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.