Laatste nieuws
Ben V.M Crul
2 minuten leestijd
Hoofdredactioneel

Afhankelijkheden

Plaats een reactie

Marktwerking kan relaties verpesten. Waar samenwerking een toegevoegde waarde zou hebben, geldt dan vooral het adagium ‘ikke, ikke en de rest kan stikken’. De huidige crisis in en door de bankwereld is natuurlijk een schrijnend voorbeeld, maar ook onze gezondheidszorg ontkomt er niet aan. Waar ‘samen doen’ vanuit het oogpunt van goede patiëntenzorg de voorkeur zou hebben, vechten verschillende partijen elkaar de tent uit. Om zich te profileren. Beetje vreemd, want zonder elkaar kunnen ze zeker niet.



Neem de zorgverzekeraars. Hun premies verschillen nog nauwelijks dus ze móeten wat anders doen om zich te onderscheiden en klanten te winnen. Verzekeraars stunten bijvoorbeeld door de eigen bijdrage kwijt te schelden als de klant alleen bij hun prefered providers shopt. Of er worden alleen medicijnen vergoed die als voorkeur in de NHG-Standaard staan: het preferentiebeleid. In het laatste geval komt de farma-industrie heftig in opstand en probeert de zaak weer naar haar hand te zetten (

zie blz. 1844

).



In het geval van de voorkeursziekenhuizen betwisten de niet-uitverkorenen de keuzecriteria die meestal flinterdun blijken te zijn. Alleen op financiële gronden, hetgeen ook nauwelijks anders kan, omdat de verzekeraars hun economen de onderhandelingen met de ziekenhuizen laten doen en niet hun medisch adviseurs. Ondertussen moet er productie worden gedraaid om te overleven. Nee, ik bedoel hier niet de bedreigde patiënten. Om als zorgaanbieder uit de rode cijfers te blijven, is praten met patiënten funest; doen is beter. Probeer vooral uw collega te overtroeven, neem desnoods zijn ziekenhuis over.



Ik vind het als arts een verademing om u in deze MC veel medisch-inhoudelijke artikelen aan te bieden. Even terug naar waar het in uw vak toch eigenlijk om gaat. Goed en tot het pensioen met plezier dokteren (

blz. 1873

). Gewoon mét elkaar en niet tegen elkaar de kwaliteit van de medische zorg op een steeds hoger peil proberen te brengen.



Of het nou om kinderdermatologie, zuurbranden of een patiënt met de ziekte van Crohn gaat. Hij moet er – afhankelijk als hij meestal is – op kunnen vertrouwen dat u zo professioneel bent dat u ondanks de bureaucratische bermbommen (

blz. 1862

), concurrentie, financiële worsten voor uw neus, fusies, overnames en mismanagement het artsenhoofd koel houdt.



Ben V.M. Crul

marktwerking in de zorg
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.