U bent nu hier:

Medische opleiding op de schop

Publicatie 06 december 2010
Rubriek Nieuws
Auteur Heleen Croonen

Een ‘samenwerker’, in plaats van een ‘cardioloog’. Als de plannen van de analyse in de Lancet doorgaan, zal de dokter zich in de toekomst definiëren in termen van competenties, in plaats van inhoudelijke specialisatie.

Beeld: Thinkstock Beeld: Thinkstock

Dit is een van de veranderingen die nodig is om dokters beter te laten omgaan met de problemen van vandaag, volgens de decaan van de Harvard School of Public Health Julio Frenk en negentien andere vooraanstaande coauteurs.

In hun analyse in The Lancet bepleiten ze dat de vooruitgang die is geboekt in de gezondheidszorg niet goed wordt verdeeld over arm en rijk. Tegelijkertijd bedreigen nieuwe infectieziekten en milieurisico’s de mensheid en lukt het de gezondheidszorg maar nauwelijks om de laatste ontwikkelingen bij te benen.

Dokters schieten bij beide problemen tekort, doordat ze er te weinig over leren op de universiteit. De artsen missen een brede contextuele en continue blik op de patiënt. Door de wijdverbreide hokjesgeest en gebrek aan samenwerking zijn eerdere pogingen om deze trends te doorbreken mislukt.

De oplossing zit volgens de auteurs in een nieuwe dokter die niet kennis uit het hoofd leert, maar kennis breed zoekt en analyseert voor een beslissing. Vervolgens is hij in staat de kennis, samen met zijn multidisciplinaire team, toe te passen op mensen in hun gemeenschap, in overleg met zijn brede netwerk.

Dokters moeten op die manier meer leiderschap vertonen bij de problemen waar de wereld van vandaag mee te kampen heeft. De competenties die daarvoor nodig zijn, zijn belangrijker dan de titels en referenties. Een arts zou daarom in termen van competenties geclassificeerd moeten worden, aldus de adviseurs.

Dat zou ook in Nederland nog een hele stap zijn vanuit de huidige classificatie die uitgaat van medisch specialisme en superspecialisme daarbinnen, het competentiegericht onderwijs ten spijt. Maar de studenten zien het wel zitten, zo blijkt uit het commentaar van onder meer Robbert Duvivier van de Universiteit van Maastricht en Margot Weggemans van de Universiteit Utrecht.

Volgens hen is de beschrijving van dokters in termen van competenties cruciaal om de problemen van de 21ste eeuw aan te pakken. Ook de nieuwe manier van kennisgaring vinden zij een goed idee, en ze noemen als voorbeeld de website van Health Sciences Online als succesvol middel om informatie internationaal te delen, zodat artsen in spe die minder toegang hebben tot dure wetenschappelijke informatie zich toch kunnen informeren.

Heleen Croonen

Lees ook:


Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier?

Tijdschriftoverzicht | Nieuwsbrief

Laatste reacties:

    Aan de pil - Aagje Bais

    Reactie: 'Hoe dichter bij de evenaar de geneeskunde wordt beoefend, hoe meer geneeskunst gevraagd wordt van de...'  »»
    Reacties: 1 reactie


    Volume staat niet gelijk aan kwaliteit op SEH

    Reactie: 'Eindelijk een artikel waarin genuanceerd tegenwicht geboden wordt aan de volumenorm-nonsens in de sp...'     


Meer op de reactiepagina »

Tweets

Deelnemende sites

Voor deze site(s) bent u ingelogd