Laatste nieuws
Lucien Engelen
1 minuut leestijd
E-health

Goed geïnformeerde e-patiënt is fictie

Plaats een reactie

Joris Broeren reageert op het interview dat Medisch Contact met mij had over goed geïnformeerde patiënten en artsen die sámen aan betere gezondheid gaan werken (MC 11/2011: 664 en 22/2011: 1418). Broeren snijdt enkele wezenlijke zaken aan waarop niemand nog het zaligmakende antwoord heeft. De verandering in de zorg op dit vlak zijn echter wel onmiskenbaar – vanuit het UMC St Radboud gaan we hier met het REshape-programma mee aan de slag.

In het interview gaat het over de huidige veranderingen en waar het heen zal gaan. Het valt op dat we niet adequaat informatie verstrekken aan onze doelgroepen, zowel qua technische mogelijkheden als op het vlak van context. Steeds vaker krijgen artsen uitdraaien met internetinformatie, waarbij de ranking van de bronnen niet afhangt van medische betrouwbaarheid, maar van internettechnologie.

Dat een deel van de patiënten geen idee heeft welke pillen ze slikken, is ook iets om bij stil te staan. De complexiteit van bijsluiters en gebrek aan tijd versterken dit. Medische literatuur is niet echt toegankelijk. Maar mogen we patiënten dan verwijten dat ze elders naar informatie gaan zoeken? Of is het aan ons om zaken in begrijpelijke taal uit te leggen?

Ik stel voor dat we samen kijken hoe we de uitdagingen die op ons afkomen, kunnen oppakken.

Lucien Engelen, hoofd Radboud Reshape & Innovation Centre

Lees de uitvoeriger reactie (Engelstalig).

Herkenbosch, juni 2011

  • Meer brieven

E-health
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.