U bent nu hier:

COLUMN

    Net mensen - Luus Koster

     |  Vandaag hangt er een mineur stemming in het ziekenhuis. Vanochtend kwam het bericht dat een van de internisten ‘s ochtends dood is aangetroffen in zijn bed. »»
    Reacties: Plaats een reactie


Overzicht columnisten »

Verleg uw grenzen!

Stuur uw verhaal in over hoe u in aanraking kwam met de kloof tussen de zorg hier en in de rest van de wereld. Deze zomer maakt Medisch Contact de special Grenzen. Lees meer

De Zorgverzekeraar en zilverlingen

Publicatie Nr. 13 - 13 maart 2012
Jaargang 2012
Rubriek Reacties
Auteur W. Bosboom

Mijn preferente zorgverzekeraar Achmea/AGIS geeft de mogelijkheid de praktijk op te schalen naar een zogenaamde PLUS-praktijk. Daarvoor ontvang je tot circa 9 euro per patiënt per jaar extra. Maar dat betekent voor je praktijk dan wel een waslijst aan “verbeteringen”. Die verbeteringen houden onder andere in dat de patiënt de gehele dag kan bellen en binnenlopen voor info of het maken van een afspraak. Vanaf 7 uur ’s morgens en in de avond en weekenduren dienen er spreekuren te zijn; alleen de nacht ligt nog open. Wel wat lastiger voor de assistente en de praktijkorganisatie maar de klant is toch koning? De zorgverzekeraar verlangt van de plus-praktijk echter ook dat deze NHG-geaccrediteerd en een opleidingsplaats voor huisartsen is.

Dat een zorgverzekeraar kwaliteit verlang van een huisarts is vanzelfsprekend. Maar moet een verdere aanscherping van de kwaliteit van een huisartsenpraktijk uit de koker van een zorgverzekeraar komen?

Een aantal punten ter overweging:

1. Laat een zorgverzekeraar doen waar deze goed in is: verzekeren. De kwaliteitscontrole hoort thuis bij de beroepsgroep (opleiding, nascholingseisen, NHG-standaarden, tuchtraad)

2. Laten wij onze ziel niet verkopen aan de “duivel”  en voor wat zilverlingen de regie over onze praktijken in handen geven van de zorgverzekeraars. Bovendien gaat extra inkomen toch rechtstreeks terug naar de minister vanwege het roemruchte budgetplafond.

3.De zorgverzekeraar heeft zich niet te bemoeien met de opleidingsplaatsen voor huisartsen. Is de insteek hierachter wellicht: hoe méér huisartsen, hoe lager de prijzen?

Of het nu uit principe is of ter voorkoming van teveel macht van de verzekeraars: doe niet mee met de PLUS-praktijk van zorgverzekeraars. Kwaliteit (onder controle van specifieke organen binnen onze beroepsgroep) en organisatie houden wij in eigen hand en dat gebeurt kennelijk goed: Nederland heeft de beste huisartsenzorg ter wereld.

Wil Bosboom, huisarts

Meer brieven

Hieronder ziet u de reacties op dit bericht. Plaats ook uw reactie! Ziet u geen reactieformulier? (3)

"De suggestie van collega Lopes Cardozo dat wij als huisartsen ons zouden moeten gaan organiseren in zeer grote gemeentegrensoverschrijdende praktijken zodat patienten meer service kunnen krijgen, huisartsen normale hoeveelheid werkuren per week in ploegendiensten kunnen doen, verlost van administratie, met daarbij homogeniteit in de kwaliteit van de zorg tussen de verschillende lokaties lijkt logisch en aantrekkelijk. Maar, er zijn grote bezwaren tegen deze indeling van de zorg. Een van de redenen dat huisartsen een hoge kwaliteit van zorg met grote tevredenheid van de patienten tegen een laag tarief kunnen verrichten is de kernwaarde arts- patient relatie in de huisartsgeneeskunde. Een huisarts kent de persoon, vaak zijn gezin en familie, en sociale omstandigheden. Vaak bestaat een relatie al jaren en is er vertrouwen over en weer. Daardoor kan een huisarts zijn beleid geheel op de persoon toespitsen zonder poespas. Als huisartsen in grote praklokaties en in grote groepen ver van de buurt van de patient gaan werken gaat deze waarde verloren. Dat dit kostenverhogend werkt, ondanks minder kosten door hogere efficiency van gebouw en personeel, komt door onder andere snellere doorverwijzingen, meer medicatie, vaker hercontacten en grotere ontevredenheid van patienten. Dit is al bewezen door de komst van de grote, gemeentegrensoverschrijdende, huisartsenposten. De kleine waarneemverbanden werken goedkoper en zien minder contactgroei per jaar dan de huisartsenposten. De huidige overschrijding van de huisartsenbudget komt voor een deel op conto van de huisartsenpost. Als men kiest voor kostenbeheersing, zal men de huisarts in zijn kleine huisartsenpraktijk moeten laten.
Maar collega Lopes Cardozo heeft wel gelijk dat in kleine huisartsenpraktijken de huisarts vermorzelt zal worden door grote zorgverzekeraars en een onbetrouwbare overheid."

S. Wierckx-Mentink, huisarts, DRIEBERGEN-RIJSENBURG - 16-03-2012 11:20

"Bekijk het eens anders. Als je je als huisartsen nu eens in grote groepen organiseert, liefst gemeentegrenzen overstijgend. Richt een BV op waarin alle deelnemende huisartsen partner zijn. Ga in loondienst bij deze BV en zet inderdaad een aantal pluspraktijken op.Ga nu deze pluspraktijken bemannen in een meerploegendienst. Het betekent dat een flink aantal praktijklokaties gaat verdwijnen, want door de ploegendienst kan je efficienter gebruik maken van het onroerend goed. Je zit dus met hetzelfde aantal artsen op minder vierkante meters met langere openingstijden. Dan krijg je ook nog meer per patient. Alle praktijkkosten gaan omlaag. je kan de kwaliteit nog verbeteren en je houdt in de BV waarschijnlijk geld over om te investeren in betere praktijkvoering. Bij een volgende bezuinigingsronde springen jullie er goed uit omdat je de efficiency verhoogd hebt en de service naar de patient toe verbeterd hebt. Bij volgende onderhandelingen met de verzekeraar sta je sterker omdat je met zijn alleen zo'n groot gebied bestrijkt dat ze niet om je heen kunnen. Zorg er wel voor dat er binnen de regio meerdere van dit soort conglomeraten zijn, zodat je de NMA niet op je dak krijgt. Zolang je in veel te kleine praktijken blijft samewerken ben je voer voor het verdeel en heers van de verzekeraar. Zie die 9 euro per patient als een reorganisatiepremie."

O. Lopes Cardozo, oogarts, KORTENHOEF - 15-03-2012 22:20

"Geachte collega,

Deze mening deel ik volledig met u. Ook hier herkenne men weer de worst die voorgehouden wordt. Over enige tijd (2 jaar na dit soort worsten) blijkt de geldkraan weer dichter te moeten en zal de worst u weer worden afgenomen. Onderwijl is de verwachting - van uw patiënt en de zorgverzekeraar - wel dat u uw praktijkorganisatie onveranderd laat. De kosten komen weer uit ons eigen inkomen. Wie is hier de ondernemer? Ondernemen is visie. Deze visie geldt de lange termijn van ons vak.
Met vriendelijke groet, Arjan van Andel"

A. van Andel, huisarts, WAGENINGEN - 15-03-2012 13:26

Welkom in de Medisch Contact webshop »»

Op tv

Medisch Contact op Facebook

Lees- kijk- en uittips, cartoons, columns en andere interessante artikelen eenvoudig in je facebookoverzicht.

Vind ik leuk :-)

Deelnemende sites

Voor deze site(s) bent u ingelogd