Reclame voor ziekte aan banden
Plaats een reactieZiektebeeldinformatie wordt aan banden gelegd, zo maakten de Stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) en de Keuringsraad Openlijke Aanprijzing Geneesmiddelen (KOAG) vrijdag 1 oktober bekend.
De organisaties die de zelfregulering van geneesmiddelenreclame als taak hebben, komen met een leidraad voor ziektebeeldinformatie. Het onderscheid tussen voorlichting en reclame is lastig te maken, geven de stichtingen toe. Op aandringen van de Inspectie voor de Gezondheidszorg en het ministerie van Volksgezondheid is er daarom een leidraad gekomen, waarmee duidelijk moet worden wat wel mag en wat niet.
De leidraad geldt voor alle ziektebeeldinformatie die ‘informatief van aard is’, ongeacht het medium. Dat betekent dat zowel een patiëntenfolder van een onafhankelijk bureau als een reclamespot op tv onder dezelfde leidraad kunnen vallen. Per april 2011 is deze leidraad verplicht, tot die tijd kunnen de campagnes worden aangepast aan de nieuwe beperkingen.
In de leidraad staat onder meer dat de campagnes voor ziektes ‘evenwichtig’ moeten zijn, dat zelftests waarmee mensen kunnen checken of ze een ziekte hebben wetenschappelijk gevalideerd moeten zijn en dat beeldmateriaal voor de artsenreclame moet verschillen van dat voor de publieksreclame.
Met het verbod op publieksreclame voor receptgeneesmiddelen, hebben farmaceutische bedrijven met advertenties voor een ziekte een weg gevonden naar het publiek. Een voorbeeld hiervan is de reclamecampagne ‘Neem maagzuurklachten toch serieus’ met tv-spots en een website van maagmiddelenfabrikant AstraZeneca.
Heleen Croonen
Lees ook:
De campagne voor brandend maagzuur van AstraZeneca. : Aandacht voor maagzuur
- Meer nieuws
- Er zijn nog geen reacties