Laatste nieuws
Paul van Rijn
1 minuut leestijd

Minister moet medicatie slim inkopen

Plaats een reactie

Adri Steenhoek en Marc Koopmanschap hebben een model ontwikkeld om te besparen op de prijs van geneesmiddelen zonder de farmaceutische industrie te ontmoedigen (MC 9/2013: 490). Maar voor de berekening van het terugverdienmodel hebben ze buiten beschouwing gelaten dat de opbrengsten van de huidige producten niet alleen hun eigen ontwikkelkosten moeten terugverdienen, maar ook moeten zorgen voor de ontwikkelkosten van toekomstige producten. Er zijn namelijk weinig investeerders die geld willen steken in een nog niet ontwikkeld product. Pas als dat product zo ver is ontwikkeld dat fase 1 kan starten, is het ‘geld waard’. Fabrikanten bouwen daarom een financiële buffer op uit de verkopen van de huidige producten.

Verder gaan Steenhoek en Koopmanschap ervanuit dat na het terugverdienen van de onderzoeks- en ontwikkelingskosten het product wel als bekend mag worden verondersteld en dus marketingkosten kunnen worden gestaakt. In de praktijk blijkt dat bekende merken als Mercedes, Miele, Nespresso continu onder de aandacht worden gebracht. De mediabudgetten van deze merken zijn hoger dan nog relatief onbekende merken die trachten in niches hun markt te bereiken.

En tot slot is de Nederlandse markt 1 procent van de wereldmarkt. Fabrikanten zijn niet snel bereid prijsafspraken te maken voor een dergelijke kleine markt als dat consequenties kan hebben voor de prijs in grotere markten.

Paul van Rijn, huisarts, Dronten


Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.