Laatste nieuws
Ingrid Lutke Schipholt
1 minuut leestijd

4,5 miljoen voor Rotterdams kinderonderzoek

Plaats een reactie

Het Rotterdamse bevolkingsonderzoek onder 10.000 kinderen, Generation R, krijgt 4,5 miljoen euro.
Dit maakte demissionair minister André Rouvoet voor Jeugd en Gezin vanmiddag bekend in het Erasmus MC, van waaruit het onderzoek wordt georganiseerd.

Deze investering maakt de volgende fase in het onderzoek mogelijk: ‘Focus op 9’. In deze fase zullen wij alle 10.000 deelnemertjes uitgebreid onderzoeken wanneer zij de leeftijd van negen jaar bereiken. Dit is het vervolg op de onderzoeksfase ‘Focus op 5’, waarin alle deelnemers uitgebreid werden onderzocht toen zij vijf jaar werden. Directeur Vincent Jaddoe: ‘Wij proberen er zo achter te komen waarom bepaalde gezondheidsproblemen of ontwikkelingsvraagstukken bij sommige kinderen meer vóórkomen. Een antwoord daarop kan helpen bij het vinden van handvatten om bijvoorbeeld gedragsproblemen of chronische ziekten te voorkómen.’

Rouvoet roemde de praktische toepasbaarheid van de uitkomsten: ‘Het mooie van Generation R is dat de resultaten heel bruikbaar zijn in de dagelijkse praktijk van opvoeden en opgroeien en daar ook naar worden doorvertaald. Bijvoorbeeld via de zorg voor zwangeren en straks, als de resultaten uit het onderzoek naar vijfjarigen bekend worden, naar de jeugdgezondheidszorg.‘

Een belangrijk onderdeel van Generation R bestaat uit de vroege opsporing van gedragsproblemen bij kinderen. In dit onderzoeksgedeelte richten de onderzoekers zich vooral op stoornissen die gebaat zijn bij vroege behandeling, bijvoorbeeld door de opvoeding, verandering van de leefomgeving of medicatie. Het gaat dan vooral om agressief gedrag, om hyperactief gedrag, zoals ADHD, en om angststoornissen.

Binnen Generation R wordt via drie wegen onderzoek gedaan naar deze gedragsproblemen. Ten eerste komt de informatie van de kinderen zelf via persoonlijke interviews. Ten tweede observeren de onderzoekers hoe het kind zich gedraagt in bepaalde omstandigheden. En ten derde vragen zij aan de omgeving van het kind om vragenlijsten in te vullen. Frank Verhulst, afdelingshoofd kinder- en jeugdpsychiatrie: ‘Hiervoor benaderen we niet alleen de ouders van het kind, maar ook de leerkrachten. Naar verwachting zullen de leerkrachten een belangrijke nieuwe bron van informatie zijn in het onderzoek naar gedragsproblemen.’

Ingrid Lutke Schipholt

Lees ook:

  • Meer nieuws

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.