U bent nu hier:

Matig alcoholgebruik, minder vaak reuma

Publicatie Nr. 29/30 - 20 juli 2012
Jaargang 2012
Rubriek Wetenschap
Auteur Sophie Broersen
Pagina's 1771

Matig alcoholgebruik gaat bij vrouwen samen met een lager risico op reumatoïde artritis. Dat zeggen Daniela Di Giuseppe e.a. op basis van een prospectieve cohortstudie uitgevoerd in Zweden. De resultaten staan in BMJ.

beeld: Thinkstock beeld: Thinkstock

De onderzoekers gebruikten voor hun studie het Zweeds Mammografie Cohort, waarin ruim dertigduizend vrouwen geboren tussen 1914 en 1948 zitten. In 1987 en 1997 werd bij hen nagegaan hoeveel alcohol zij nuttigden en vervolgens of in de periode 2003-2009 reumatoïde artritis (RA) was vastgesteld.

In die periode kregen 197 vrouwen de diagnose RA. Vrouwen die meer dan 4 eenheden alcohol per week dronken hadden 37 procent minder kans op RA dan vrouwen die 1 glas of zelfs helemaal niets dronken. Hierbij was gecorrigeerd voor de leeftijd en rookstatus. Het maakte niet uit wat voor drank het was. Vrouwen die op beide meetmomenten, in 1987 en 1997, wekelijks meer dan 3 eenheden alcohol dronken, hadden 52 procent minder kans op RA dan vrouwen die op die momenten zeiden nooit te drinken. Hoe het zit met vrouwen die veel drinken, wijzen de data niet uit: daarvoor zijn er te weinig zware drinkers in het cohort.

Mogelijk kan het lagere risico op RA verklaard worden door het immunosuppressieve effect van alcohol. Eerder was al aangetoond dat reumapatiënten die alcohol nuttigen, minder ernstige symptomen hebben dan hun geheelonthoudende lotgenoten.

Sophie Broersen


Bron:

BMJ 2012; 345: e4230, doi: 10.1136/bmj.e4230: Long term alcohol intake and risk of rheumatoid arthritis in women: a population based cohort study

Lees ook:

Alcohol verzacht reumatoïde artritis 

Minder reuma door statines 

'Vet beschermt tegen reuma'

Er zijn nog geen reacties bij dit bericht. Ziet u geen reactieformulier?

NieuwsoverzichtNieuwsbrief

Tweets

MC op Facebook

Deelnemende sites

Voor deze site(s) bent u ingelogd