U bent nu hier:

Is er een dokter op het strand?

De bijdragen in deze serie zijn gebundeld  in het boek Is er een dokter op het strand (recensie)»».

U kunt dit boek bestellen via de Medisch Contact-webshop»».

Inloggen

Om de bijdragen online te kunnen lezen moet u zijn ingelogd. Klik voor meer informatie over inloggen»»

Ayers Rock

Inloggen
     | Ayers Rock, de heilige berg van de Aboriginals, in de 'red center' van Australië.

Mijn eerste overledene

Inloggen
     | 27 jaar geleden was ik op vakantie aan de Atlantische kust in Frankrijk. De zee was op een dag heerlijk wild en het zwemmen was een avontuur.

Een en al onmacht

Inloggen
     | Na mijn basisopleiding psychiatrie vertrek ik in april 2009 voor een wereldreis van één jaar. Een lang gekoesterde droom komt uit.

Lange vliegreis

Inloggen
     | Afgelopen maand vloog ik met mijn gezin terug vanuit Thailand via Doha naar Frankfurt. Een paar uur na vertrek lagen veel mensen te slapen, terwijl ik genoot van een lekker glaasje whisky.

Nu ben jij aan de beurt

Inloggen
     | We zijn op vakantie in Zuid-Afrika, en de laatste dagen verblijven we in Kaapstad, waar we ook mijn broer en zijn vrienden ontmoeten.

Lazarusopstanding

Inloggen
     | Op de derde dag van onze vakantie op Corsica hadden we de zaken goed voor elkaar. ’s Morgens in ganzenpas over een smal paadje van de camping naar het strand.

Dinner on the house

Inloggen
     | In 1978 voeren mijn vrouw en ik samen met onze kinderen van 5 en 3 jaar met de Tor Line van Amsterdam naar Zweden.

Uitslag

Inloggen
     | Op de vlucht van Las Vegas naar Amsterdam kwam er een voldaan gevoel over mij.

Herken de dokter

Inloggen
     | ‘Die man met die rode broek zou zomaar een internist uit het Gooi kunnen zijn’, zeg ik tegen mijn vrouw in de vertrekhal van de luchthaven op Curaçao.

Hij hijgt en hij reutelt

Inloggen
     | Mijn man en ik, beiden anesthesioloog, stappen in Aswan in het vliegtuig. Ik heb een behoorlijke vliegangst en zit altijd graag aan het gangpad. Zo ook nu.

In mijn beste Frans

Inloggen
     | Tijdens de laatste fase van mijn geneeskundeopleiding ga ik met mijn vriendin, leerling verpleegkundige, en haar familie mee op vakantie naar Frankrijk.

Brakende dokter

Inloggen
     | Met mijn vrouw en onze drie kinderen ben ik op de weg terug naar Zeebrugge, na een vakantie in Londen. Het stormt, en de zeeziekte dient zich snel aan.

Vertraging door de waterpokken

Inloggen
     | We zitten in een toestel dat op het vliegveld van Preveza in Griekenland klaarstaat voor vertrek. Maar we vertrekken niet.

Potje honing

Inloggen
     | Met een volgeladen backpack zaten we twee jaar geleden op de boot van Venetië naar Patras. Nog een paar coschappen te gaan en ik zou afgestudeerd zijn.

Geleerde collega’s

Inloggen
     | Op de terugweg na een korte vakantie op Menorca komen er bij een tussenlanding in Barcelona twee mannen in maatpak voor mij zitten. Uit hun luide conversatie maak ik op dat ze een congres voor internisten hebben bezocht en dat daar niet veel zinvols werd besproken.

De blaas van mijn dochter

Inloggen
     | Met vrouw en twee kleuters was ik vijftien jaar geleden op de terugweg na een wintersportvakantie.

Papa is uitvinder

Inloggen
     | Wijs geworden na ettelijke onbenullige ‘consulten’ tijdens kampeervakanties in voorgaande jaren, instrueer ik onze kinderen om hun campingvriendjes niet te vertellen dat hun vader dokter is.

Halfblote surfster

Inloggen
     | Op een broeierige dag aan de Atlantische kust zat ik met mijn gezin aan zo’n strand met een ondiepe voorzee van honderd meter. Er werd gezwommen en gesurft en ik las een Maigret.

Koude arm en geen pols

Inloggen
     | De dag na ons trouwen vertrokken we in alle vroegte voor onze huwelijksreis naar Nieuw-Zeeland. Nog moe van alle indrukken de dag ervoor, zat ik lekker te soezen.

Darmbloeding verzwegen

Inloggen
     | Na een korte vakantie op Kreta stapten wij in het vliegtuig. Toen we goed en wel zaten, kwam er naast ons een man zitten die duidelijk niet in orde was en erg bleek zag.

Net een James Bondfilm

Inloggen
     | Het is enige jaren geleden dat we een najaarsreisje hadden geboekt naar Schotland. We vertrokken met de boot vanuit IJmuiden.

Goed voorbereid

Inloggen
     | De oproep tot deze zomerserie maakte me opeens een stuk bewuster. Dit jaar doe ik ’t anders, besloot ik.

Giftige soepgroenten

Inloggen
     | Op onze verre groepsreizen vertel ik altijd meteen dat ik huisarts ben. Het is tenslotte een eerbaar beroep, uitleg is verder overbodig en ik weet toch bij voorbaat al dat er een beroep op mij zal worden gedaan.

Cyanose rond de lippen

Inloggen
     | Vermoeid van een drukke dag stapten we in de Quantasavondvlucht van Adelaide naar Brisbane. We hadden een plekje tegenover het toilet.

Rossige reus met donderende stem

Inloggen
     | We gaan per Boeing 747 op huwelijksreis naar Zuid-Afrika. Het is nacht en iedereen om mij heen, ook mijn vrouw, slaapt.

Waterskiën, yes!

Inloggen
     | Sinds mijn coschappen en twee jaar kindergeneeskunde op Curaçao ben ik voor mijn leven besmet met het Caraïbische virus.

Levende spalk

Inloggen
     | Nova Jerusalem, het grootste openluchttheater ter wereld, vormt het decor van ons ‘laatste avondmaal’ en onze laatste overnachting tijdens een gezelschapsreis door het noorden van Brazilië.

Strandhuisjesdokter

Inloggen
     | Al negen jaar hebben we een strandhuisje in IJmuiden aan Zee. We waaien er altijd met veel plezier uit, staan naast vaste buren in een vrij hechte vereniging.

Oh nee, geen bolletjesslikker

Inloggen
     | In 2000, aan het begin van onze relatie, boeken we een lastminutereis van acht dagen naar Taormina, een toeristisch stadje op Sicilië. We zijn tot over onze oren verliefd, genieten van de vriendelijkheid van de Sicilianen en de klanken van hun taal.

Ellende komt in drieën

Inloggen
     | We zijn met vier jonge dokters de grote plas over geweest, op zoek naar nieuwe kennis.

Piloot met nierkoliek

Inloggen
     | Het is 1979 als ik, kersverse bruid op terugreis van ons huwelijk in Australië, drie keer ‘is there a doctor on board’ hoor omroepen.

Kokkin in Kirgizië

Inloggen
     | We overnachten in Kirgizië in een klein nomadenkampje. Ineens een enorm lawaai: een kudde paarden is op hol geslagen en rent in onze richting.

Meeliften

Inloggen
     | Wij reisden eens naar Zuid-Afrika via een reisbureau dat onderdeel uitmaakte van een vereniging van artsen.

De stress van het paardrijden

Inloggen
     | Het is een warme, zonnige dag als we tijdens onze vakantie in Cuba nationaal park Valle de Vinalis bezoeken.

Tsunami

Inloggen
     | Op 23 december 2004 vlogen we naar Medan op Noord-Sumatra voor familiebezoek en vakantie.

Zwanger

Inloggen
     | Mijn bijna 36 weken zwangere buik heb ik verstopt onder een dikke trui. De tropische 35 graden probeer ik te negeren.

Roeping

Inloggen
     | Ik lag heerlijk te doezelen in de nachttrein die ons na een vakantie in Spanje via Duitsland naar huis bracht. In mijn slaap hoorde ik dat er om een arts werd gevraagd.

Een stille held

Inloggen
     | In afwachting voor de volgende attractie stond ik wat dromerig in de rij in de Universal Studios in Orlando. Het was warm en de ruimte vulde zich langzaam met steeds meer publiek.

Erg dood

Inloggen
     | Zomer, Zuid-Frankrijk, ochtendkoffie op de camping.

Alternatieve geneeskunde op grote hoogte

Inloggen
     | Halverwege de KLM-vlucht van Amsterdam naar Beijing, waar ik een medisch congres ga bijwonen, klinkt door de luidspreker: ‘Is er een dokter aan boord en zou die zich even willen melden?’

Hypoglykemie op de waterfiets

Inloggen
     | Op vakantie in Tunesië word ik 's ochtends vroeg wakker en besluit in mijn eentje alvast even naar het strand te gaan.

Eerste hulp op blote voeten

Inloggen
     | Jaren geleden was ik met mijn gezin en het gezin van mijn zwager op zomervakantie in Zuid-Frankrijk.

Speciale ontvangst

Inloggen
     | Onder de passagiers van het American Airlines-toestel dat ons van Brussel naar Newark zou brengen, was ook een groep Amerikanen die terugkeerde na een trip door Europa.

Een kettingrookster

Inloggen
     | Op zondagmiddag in februari rijden we vanuit Zwitserland over de Duitse autobaan terug naar Nederland. We hebben een week sneeuw, zon en skiles achter de rug.

Schuim en zweet

Inloggen
     | Lui onderuit in een strandstoel op een Thais strand en verdiept in een spannend boek werd ik 15 jaar geleden aangestoten door een Nederlander: ‘Ze hebben je nodig’.

Moord in het gangpad

Inloggen
     | Bij het instappen op de luchthaven in Nairobi had ik ze al gezien: een opvallend chic stel van midden veertig.

Slaaptablet

Inloggen
     | Na een vermoeiende reis door China vertrekken we voor een lange nachtvlucht uit Hongkong naar huis. Om te kunnen slapen laat ik me overhalen tot het innemen van een slaaptablet.

Tussen de koffiekopjes

Inloggen
     | In april 2009 vloog ik met mijn echtgenote vanaf Beiroet in Libanon om 03.00 uur naar Frankfurt. Om 05.15 h, ergens boven het vroegere Joegoslavië werd via de intercom om een arts verzocht.

Malaria of typhus

Inloggen
     | Ergens boven de Sahara, midden in de nacht, werd er omgeroepen: ‘Is er een dokter aanwezig?’

Martins blijk van dank

Inloggen
     | Vanuit Miami naar Amsterdam vliegen is omstreeks 2002 nog steeds geen pretje.

Preutse bemanning

Inloggen
     | Ik had pas mijn bul gehaald en was met een vliegtuig van Singapore Airlines onderweg naar Jakarta om te genieten van een welverdiende vakantie.

Scout met hoogtevrees

Inloggen
     | Als coassistent maakte ik een aantal jaren geleden met twee vrienden plannen om een trektocht door de Pyreneeën te maken. Eten, tent en kookgerei in de rugzak en lopen maar.

U bent arts?

Inloggen
     | De stewardess reikt mij een slaapbril en een deken aan, en als ik me net heb geïnstalleerd, wordt er om medische assistentie verzocht.

Bang om te braken

Inloggen
     | Enige jaren geleden maakten mijn echtgenote en ik een reis met een toeristenbus door Litouwen, Letland en Estland.

Spuitertje

Inloggen
     | In het vliegtuig vanaf Costa Rica terug naar Amsterdam begon ik net een beetje te dommelen toen tegelijk met het uitgaan van het bordje fasten your seatbelt in het Nederlands via de geluidsinstallatie werd gevraagd of er een dokter aan boord was.

Persdrang in de Alpen

Inloggen
     | Op een snikhete dag in juli vertrok ik met twee fietsmaten uit Le Bourg-d’Oisans, aan de voet van l’Alpe d’Huez in de Franse Alpen. Ons doel was om het loodzware parcours van La Marmotte te bedwingen, een tocht van 176 kilometer over vier Franse Alpencols, met vijfduizend hoogtemeters.

Te veel spaghetti

Inloggen
     | Skiënd vanuit Ortisei in Italië kwam ik langs een oudere man die gevloerd was.

Pillendoosje

Inloggen
     | Wij zaten een beetje te praten over wat we allemaal in Lanzarote zouden doen, toen een timide stemmetje uit de intercom vroeg of er een dokter meevloog.

Vrachtwagenchauffeur in shock

Inloggen
     | Samen met mijn man en twee vrienden reed ik naar een Franse wintersportplaats.

Fraaie show

Inloggen
     | Wegens motorpech van het vliegtuig duurde onze reis van Amsterdam naar Darwin niet de normale achttien uur, maar een kleine zestig uur, met ongeveer drie uur slaap.

Blijf ademen alsjeblieft

Inloggen
     | Kort na mijn afstuderen kreeg ik werk als agnio bij interne, gynaecologie en chirurgie in een perifeer ziekenhuis.

Het is je plicht

Inloggen
     | Op weg naar Corsica stoppen we op een camping vlakbij Nice. De volgende ochtend willen we de veerboot nemen.

Standaard bedankbriefje

Inloggen
     | Mijn eigen huisarts heeft een paar jaar geleden medische hulp verleend op een intercontinentale vlucht.

Acute buik op de boot

Inloggen
     | Als kersverse arts begin ik, 24 jaar oud, de maandag na mijn artsexamen in 1974 meteen met waarnemen om geld te verdienen voor onze eerste vakantie.

Patiënt van formaat

Inloggen
     | Ook al slaap ik in het vliegtuig, onbewust heb ik blijkbaar de vraag van de purser gehoord: ‘Is there a doctor on board?’

Even geen dokter

Inloggen
     | Met onze drie maanden oude baby zijn mijn man en ik lekker op vakantie. Op een avond zitten we ontspannen op een bank in de hotelbar.

Overijverige skileraar

Inloggen
     | Tijdens de wintersport in Seefeld, Oostenrijk, zitten we op het terras van het dalstation van de Rosshütte te genieten van de zon en een kop koffie.

Jagen op eenden

Inloggen
     | Jaren geleden kampeerden wij met onze kinderen aan het Lac de Carcans in het Franse Les Landes. Op een mooie zondagmorgen werden we uitgenodigd om mee te doen aan een relais aux canards.

Kousenvoet

Inloggen
     | Professor Kuijer, hoogleraar chirurgie in Groningen, is een onberispelijk man. Op mijn eerste college chirurgie draagt hij een helwitte gesteven jas over een onberispelijk pak.

Daar gaat het glaasje

Inloggen
     | Ha, fijn op vakantie naar Schotland. Met de nachtboot naar Rosyth: glaasje, lekker eten, nachtje slapen en je bent er. Of zouden ze het nog steeds doen? Dat ene?

Bureaucratie in de lucht

Inloggen
     | Het is 28 maart 2010 en we reizen na een vakantie in Zuid-Afrika met Air France van Johannesburg naar Parijs. Na enkele uren vliegen roept de purser om dat de crew graag in contact wil komen met een arts.

Op tv

Medisch Contact op Facebook

Lees- kijk- en uittips, cartoons, columns en andere interessante artikelen eenvoudig in je facebookoverzicht.

Vind ik leuk :-)

Deelnemende sites

Voor deze site(s) bent u ingelogd